Jas u VFD displeje

Pátek Květen 26 12:15:43 CEST 2006

Hezký den,

    ona ta moje odpověď byla trošičku nepřesná. Ale jde o to že snížení
žhavení u elektronek snižuje jejich životnost (dosti rapidně) ale má to
háček. Cituji :

Když se elektronka podžhaví, tak se jí skutečně snižuje životnost. Proč
se to děje, to je dost složitá věc, ale je to prokázaný fakt. Platí to
pro elektronky s kysličníkovou katodou, kterých je naprostá většina. U
lamp s katodou wolframovou to neplatí ani trochu a i katod z
thoriovaného wolframu to platí omezeně. Tam když se sníží žhavící napětí
a úměrně tomu i proud na jednotku plochy katody, se životnost
prodlužuje. (U čistě wolframových se životnost podžhavením prodlouží bez
ohledu na proud) A mimochodem, pokud se normální elektronka s
kysličníkovou katodou podžhaví, ale nemá anodové napětí, její životnost
to nezkrátí. V takovém režimu se provozovaly v době elektronek rezervní
vysílače a zkracovala se tak doba pro jejich uvedení do provozu v
případě poruchy vysílače provozního. Lampy měly místo 6,3 v jenom 3,5 až
4V a vypnutou anodu. Zapnutí do provozního stavu pak trvalo asi 20s na
rozdíl od několika minut z úplně vypnutého stavu. Tehdy se sledoval vliv
tohoto žhavení na délku života elektronek a žádné zkrácení se
nerojevovalo. Tomuto provozu se říkalo "tmavá rezerva".

    Já si z knih pamatovala jen to, že se nemají podžhavovat, ale tohle
všechno tam nebylo, v knihách co mám se uvažují pouze nepřímo žhavené
elektronky s kysličníkovou katodou. A protože VFD je vlastně elektronka,
ale přímožhavená, tak jsem si myslela že to platí i pro ně. Hle, mýlila
jsem se. Čili pokud se sníží žhavení, tak by se měla životnost
prodloužit, ale jestli klesne svítivost to nevím. I když podžhavením by
měl klesnout katodový proud a tím by měl i pohasnout. Otázka je co
provedou proudy mřížkové. Jenže ne to mé znalosti prostě nestačí.

					Saša K. Svobodová

            web: http://www.sasa.monty.cz

           mail: sasa.svobodova@centrum.cz
   mobilni mail: sasa.svobodova@vodafonemail.cz - max 120 znaků !!!