Halogenová žárovka při 1/4 výkonu

jan.kuba jan.kuba@seznam.cz
Pátek Červen 16 08:05:11 CEST 2006

Aby halogenka fungovala tak jak má, potřebuje svítit naplno. Nicméně
jsem si prakticky ověřil, že na životmost prakticky nemá vliv ani
snížení jasu na pětinu výkonu.
Nakonec stolní lampy prodávané komerčně mají triakový stmívač, která
funguje cca od 1/10 výkonu ( halogenka slabě žhne) a taky to funguje...
Já si osobně myslím, že životnost halogence prodlouží daleko víe
postupný náběh při zapnutí, než podžhavení. Právě při zapnutí je totiž
největší proudový náraz přez vlákno. A žárovky odcházejí právě tehdy
nejčastěji. ( také mechanické chvění atd.)  Takže já  bych aktivitu
soustředil na regulaci při zapínámí  světel. Navíc při snížení jasu auto
nebude mít  "stanovené osvětlení" - ale to jste asi slyšet nechtěl :-)