Polovodicovy VHF/UHF zisilnovac (bolo reflektometer)

jan.kuba jan.kuba@seznam.cz
Pátek Červen 16 01:13:17 CEST 2006

Daniel Valuch napsal(a):

>...nehadam sa, argumenty su jasne, ale napriek tomu si len z cisto
>pedagogickeho hladiska dovolim odporucit nasledovne citanie
>http://www.freescale.com/files/rf_if/doc/data_sheet/MRF6P3300H.pdf

Moc pekne - krasna vec, jen ciste teoreticky, da se te T sehnat v
kusovem mnozstvi? A cena? Google vyhodil jen aplikace, popisy....cenu
jsem nenasel.
Tipuju že u nás stejne  nedostupný. Pokud ano, ta cena asi bude taky
zajímavá a od toho se to celé odvíjí.
Kdyby byla treba do  100 euro, da se o tom jeste uvazovat.

Nicmene koupil jsem na burze moduly PA z BTS (960MHz) na konci je nejaký
tranzistor Ericsson 20148 (v druhem 20111)
Moduly staly pouze 400 kc, pri preladovani na 1,2GHz  jsem v jenom
modulu jeden ten koncovy tranzistor znicil. Kdyz jsem se dopatral ke
zdroji a cene, tak se me malem zadrela pumpa.Minimalni odber 30ks pri
cene 290 euro/kus !
Takze tady uz to narazi na financni problem. A to se jednalo jen o 70W/
960MHz. Kdyby totiz nejaky ten tranzistor okolo 300W  alespon na 500MHz
byl cenove  dostupny ( myslim tak do 600-800kc ) v kuse  , uz  by nekdo
nejaky ten levny AMA PA spachal a publikoval. Konstrukce se tady ale
omezuji pouze na aktivni prvky, ktere jsou dostupne treba z vyrazenych
zarizeni. A konstrukteri jsou jednoduse ti, co maj k takovemu materialu
pristup, treba prave z vyrazovanych zarizeni. Proste tady je to jen  o
cene, navic nekdo tu uz zminoval, ze provoz takoveho PA je nekdy
adrenalin.  Pravda, kdyby se to udelalo poradne, asi by to vydrzelo. Ale
to v HAM podminkach vzdycky dost dobre nejde. Proto asi radioAMATERI...
Jednoduse: Pro prumerneho radioamatera je jednodussi ozivit lampovy PA.
Jak jste uvedl, pro konsrtukci tranzistoroveho PA je treba vic pocitat a
trochu vic vedet ( viz stripline, semirigidy  pripadne vhodne ferity
naKV/syceni velikost pro prenos vykonu atd....)
Tohle neplati v profesionalni praxi.
I kdyz bych rad vedel, proc  i v radioamaterskych  transcieverech a
koncovych zesilovacich  ty  tranzistory odchazej... Ze by i profici co
to navrhovali neco osulili?

Kdyz jsme u toho, mam dotaz , jak takova ochrana tranzistoroveho  PA
pracuje.
Predpokladam, ze se kontroluje nejakym reflektometrem odrazeny vykon.
Ten kdyz prekroci urcitou mez, zmensi se buzeni, nebo se odpoji /
zmensi/ napajeci napeti PA..  Takze pri provozu - dejme tomu tech 300W
vykonu ven odpojim zatez. PA stale jede na plno, protoze je treba urcity
minimalni cas na detekci odrazeneho vykonu v reflektomertu. ( mam ted na
mysli elektronicke obvody, ktere to zpracovavaji - tedy
detekce+filtrace, zesileni + rizeni akcniho prvku ktery ovlada napajeni
koncovych prvku)  Nedojde tedy  k "odbuzení" nebo odpojení Uc ihned, ale
po nejake male definovatelne casove prodleve. Takze nutne se ten cely
vykon musi odrazit zpet. Zpet pouze do koncoveho stupne. Dejme tomu, ze
energeticka uroven bude velmi mala, protoze ochrana zareaguje velmi
brzy, takze nehrozi nejake pozkozeni teplem. Ovsem par period plneho
vykonu muze poskodit PA  napetove.   Kdo mi zaruci, ze to ten aktivni
prvek vydrzi a pokud ano, jakou mam jistotu, ze vydrzi  tento kratky
"kolaps" pasivní prvky ( kondenzátory a vazebni cleny)  ve vystupnim
obvodu tranzistoru?
Dle me je totiz jedina a spolehliva ochrana prave cirkulator, proto se v
profesionalni praxi dava u vykonovych aplikaci snad vsude.
A domenka, proc v radioamaterskych TRXech obcas nejaky ten T v PA shori,
je prave asi vyse popsany jev. Ono je take tezke vybavit zarizeni
pracujici v sirsim rozsahu kmitoctu cirkulatorem. A kdyby asi by to
znacne cele zarizeni prodrazilo.

Nebo je tu jeste nejak moznost ochrany tranzistorovych PA stupnu o ktere
nevim a je spolehlivejsi.....? ( tedy krom zmineneho cirkulatoru)

A jeste zaverem perlicka. Jak se da ochranit PA, do ktereho omylem nekdo
zavysila jinym PA?
Ano i to se uz stalo. Ono neni divu, kdyz na nejakem polnim dnu vsade
zmet kabelu, a v kvaltu proste ten spravny kabel clovek prehledne.
Mozna  uz to dotycny nikdy podruhe nevyzkousi ( da si majzla, protoze to
byla  draha zkusenost -  par tranzistoru je  totiz vetsinou drazsi, nez
cele nove PA ) ale dovolim si tvrdit, ze kdyby takhle zavysilal do
elektronkoveho PA, nic se nestane. Maximalne se mozna rozsype ( roztavi)
nejaky kond...