Automaticke zapinani svetel - auto

Novotný Pavel novotny.pp@atlas.cz
Pondělí Červen 12 17:40:26 CEST 2006

Zamyslel se nekdo nad dusledky takoveho celorocniho sviceni?
Podle jedineho relevantniho mereni, ktere jsem nasel znamena rozsviceni
svetel cca 230W na kazdem autu, u testovaneho auta spotreba diky tomu
vzrostla o 0,15l/100km, pri prepocteni na cas se tato hodnota v prumeru diky
mestskemu provozu dosahuje 0,4l/moto hodina
V CR je v letnich mesici nepretrzite na silnici rekneme cca 250.000 aut.
0,4*250000*12*6= 7.2 milionu litru PHM/rok
Financne to predstavuje cca 216 milionu rocne jen v nakladech na PHM, dopad
na zivotni prostredi a pocet mrtvych pripadajicich na zniceni 7 milionu
litru PHM na uzemi republiky nedokazu kvantifikovat, ale rozhodne se nebude
rovnat 0.

Zvlas zajimave, srovname li to se snahou vyspelich ekonomik jako je japonska
setrit energii kde to jde ....

Mozna nejednoduzsi je proste se naucit zapinat svetla po zapnuti motoru.
Delam to tak od sameho zacatku co jezdim (zpocatku jsem zapominal), ale
po nejake dobe zapinam automaticky svetla i kdyz vyjizdim par metru z
garaze abych ji zamet :) Takze vas problem absolutne neresim, naopak
nechapu ty co ve dne nesviti, nebo dokonce i za sera, kdyz tmave auto na
cerne silnici neni vubec videt a parkrat jsem mel kuli neci blbosti
namale... Je dost, ze to nekdo pochopil a za necely mesic budou svitit
vsichni (snad).