Re: Cyklocomputer s výškoměrem

Ivan Kiss Ivan.Kiss@novohrad.sk
Úterý Červenec 18 22:21:40 CEST 2006

Barometricky vyskomer sa musi kalibrovat.
Vyska, o ktoru musime vystupat, aby sa zmenil tlak o 1hPa sa nazyva
baricky stupen. Pri hladine mora ja jeho hodnota asi 8 metrov. Vo
vyske 5500 metrov je to cca 16 metrov. Tlak totizto klesa na polovicu
na kazdych 5500 metrov vysky.
Neviem presne povedat, ake su medzne hodnoty tlaku vzuchu, ale zhruba
mozeme uvazovat, ze sa tlak pohybuje od cca 995 hPa do 1030 hPa. To
pri hladine mora predstavuje zmenu vysky 280m a v 5500 metroch zmenu 560m.

Samozrejme sa taketo velke tlakove zmeny neudeju v priebehu dna, ale v
absolutnom merani vysky to treba mat na zreteli.

Z realnej praxe:
Dnesny pohlad na synopticku mapu: Zapadne od britskych ostrovov je
tlakova niz 1009 hPa a nad stredom Europy tlakova vys 1026 hPa.
Meranie vyskomerom v tychto dvoch bodoch by sa lisilo o 136 metrov pri
hladine mora a o 272 metrov vo vyske 5500 metrov.

IK

Zdalo sa mi, ze jan.kuba, pisal:

jk> Jsem zakoupil v Penny za 299 kč. Lákal mě ten výškoměr ale hlavně jsem
jk> něco potřeboval na kolo, starý se rozpadl...
jk> Ten výškoměr mě ale docela překvapil, funguje exelentně ( narozdíl od
jk> GPS ) sedí s přesností +- 3 m  ( porovnáváno na turistických cedulích) .
jk> Jen by mě zajímalo, jak  moc ovlivní meření přirozené  změny tlaku
jk> vlivem počasí. Výškoměr se sice dá kalibrovat, ale rád bych věděl jak
jk> se změna tlaku projeví na přesnosti/nepřesnosti.
jk> Dá se někde sehnat nějaké čidlo tlaku třeba s digi výstupem schopné
jk> rozlišit tlak ve výškovém rozdílu 1-2m ?  ( něco jako je  SMT160-30 ale
jk> místo teploty snímání tlaku...)
jk> Hw-list@list.hw.cz