fotovoltaicke clanky na strese a rozvodny system

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Středa Leden 18 10:53:34 CET 2006

Mozna spise zahodte prirucky zelenych aktivistu bez mozku a reklamni
materialy tech koho solarni systemy zivi.
Videl jsem americkou studii z druhe poloviny 90 let v ktere se autor snazil
prepocitat energii vlozenou do vyroby solarniho panelu a to co je schopen
vyrobit. Byl dusledny zacal v dole na hlinik a v dole na kremik a sledovat
tyto suroviny az do odkamziku kdy vznikl panel, ktery se instaloval v pousti
Noveho mexika, energii prepocitaval na ekvivalent v rope. Vychazelo mu to
kolem 30let, pri zapocteni nakladu na likvidaci toho panelu mu to nevyslo
vubec.
Ono i bez takto slozitych vypoctu:
V CR dotadne na m2 teoreticky 1000kW energie pri ucinnosti FV 15% tak
teoreticky ziskame 150kW/m2 rok prevod na AC predstavuje dalsi ztraty, ale
nebudeme detailisty.
Udava se, ze v 1kg materialu na vyrobu FV clanku je skryta 1MW/h elektricke
energie, jde o spodni odhad v kterem neni zapocitanoi nic jen spotreba
energie na taveni kremiku, hliniku, skla a vyorbu hliniku, FV krenikovych
platu a skla. Neobsahuje to energii na likvidaci vice nez 6kg rizikovych
odpadu (vetsina klasifikovana jako zvlas nebezpecne) ktere vzniknou pri
vyrobe 1m2 FV paneku, neobsahuje to energii na liklvidaci FV panelu, dopravu
a instalaci FV panelu.
Jako hmotnostni ekvivalent 1m2 paneku se uvadi 5kg materialu. Jinak receno
5000 kW/h energie, pri 150kW/rok tu mame navratnost vice nez 33 let a to
nepocitam takovy detail jako, ze FV ktemik pomerne rychle degraduje a jeho
ucinnost v case rapidne klesa, udavana ucinnost je pro opticky cisty povrch
panelu, jiz slaba vrstva necistot snizuje ucinnost o dalsich 20%. V
podminkach CR, cistit co tyden :-).

Nerad bych vypadal jako, ze nepreji alternativni energii, jednu dobu jsem se
ziskavani energie z slunce docela venoval, ale snazim se myslet a videt veci
v souvislostech. Clovek pak zjisti, ze co vypada ekologicky vubec ekologicke
byt nemusi.
Dokonce spise plati co stat za ekologicke povazuje a podporuje to zpravidla
ekolegicke jednoznacne neni. Viz. FV clanky a project slunce do skol, dotace
na TC a neexistence dotaci na zatepleni dobu (uspory energie obecne).