UPS APC - nahradni baterie

Mirek Prokop mirekpr@comar.cz
Pátek Únor 10 09:57:15 CET 2006

Dosti casty problem byva, ze UPS maji spatne nastaveno nabijeci napeti
akumulatoru nebo vylozene zavadu nabijeciho obvodu. Pro 12V uzavrene
olovene akumulatory (dale jen akumulatory) ma byt 13.6 az 13.8V, pro 24V
(dva 12V akumulatory v serii) 27.2 az  27.6V, to vse pri 25 st. C. Pro
jine teploty akumulatoru je treba napeti kompenzovat (zhruba -5% pri 30
st. C, -10% pri 35 st. C, -15% pro 40 st. C).

Vyssi nabijeci napeti nez doporucene a vyssi teplota znamena vzdy nizsi
zivotnost akumulatoru.  Opet priklad, orientacni prumerna zivotnost
akumulatoru (vychazel jsem s Panasonic UP-PW1245P1, 12V, 9Ah, prumerna
zivotnost 10let pri 20st. Celsia, pro jine akumulatory bude procentualni
pokles kapacity obdobny) pri ruznych jeho teplotach:
20 st. C - 10 let - 100%
30 st. C - 5 let - 50%
40 st. C - 3 roky - 30%
50 st. C - 2 roky - 20%
55 st. C -1 rok - 10%

Vyzkousejte si zmerit teplotu akumulatoru v UPS a jeho napeti pri uplnem
nabiti (nespolehejte ale na software UPS, merte na svorkach akumulatoru
digitalnim voltmetrem). Nedivte se potom, ze v ni akumulatory vydrzi
kolik vydrzi. Navic se obavam, ze ani u rady Smart APC neni mozne
nabijeci napeti nastavit softwarove (budu rad, pokud me to nekdo
vyvrati) a zrejme ani neobsahuje k tomuto ucelu nastavovaci prvek.
Udajne je toto napeti mozno dostavit vymenou rezistoru na jeji desce.
Proto jsem nucen tento problem resit v servisu :-(

Pri seriovem razeni dvou akumulatoru je nutno vybrat (sparovat)
akumulatory coz bez potrebneho vybaveni neni snadne. Pokud se tomu
nevenuje pozornost je vetsinou jejich konecne nabijeci napeti ruzne a i
pri spravnem nabijecim napeti ktere do nich prichazi z UPS (27.2 az
27.6V pri 25 st. C) je jeden z akumulatoru prebijen a druhy nedobijen na
100% a zivotnost jde opet do kyticek. Puvodcem tohoto problemu je ale
jiz navrhar UPS ktery setril na nabijecim obvodu a neudelal dve
nezavisle vetve pro kazdy akumulator a nebo alespon nejakym jednodussim
zpusobem  neomezil konecne nabijeci napeti kazdeho akumulatoru.

Vice informaci je mozno najit techto odkazech (ze kterych jsem i ja cerpal):
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_Overview.pdf
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_ChargingMethods.pdf
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_UP-RW1245P1.pdf

S pozdravem,