[OT ]90% kyselina dusicka ?

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Úterý Únor 7 04:54:50 CET 2006

On Tue, 7 Feb 2006, Pavel Kořenský wrote:

> To je právě ta dýmavá HNO3. Koupit se to teoreticky dá (alespoň Alfha
> Aesar to má v katalogu), ale je to příšerně drahé. Nicméně, pokud si
> nějaká chemická reakce žádá HNO3 této koncentrace, tak bude její
> provedení patrně natolik komplikované, že vakuová destilace (s použitím
> kompresoru ze staré chladičky) bude ten nejmenší problém.

Pokud mne pamet nesali, kyselina takoveto koncentrace se pouziva k
rozpouzrovani smartkaret. Epoxy se sice pry da rozlozit i nizsi
koncentraci. Ovsem hlinikove vrstvy na chipu se v dymave HNO3 pasivuji,
zatimco pokud je v ni voda, pak se rozpousteji.

Tohle by ale mozna slo obejit bez pouziti kyseliny, s pouzitim vhodnych
reaktivnich organickych rozpoustedel. Kdysi davno jsem nekde na Netu videl
prodavat primo rozpoustedla k tomuto ucelu, na ruzne zalevaci hmoty, ale
uz jsem to pak nenasel. (Nevite nekdo neco? Tohle by mohlo stat za
samostatny thread.)

Mozna by se dalo depolymeraci te pryskyrice pomoct opticky, treba laserem,
nebo aspon UV lampou?

> Pokud mně paměť neklame (což po těch letech nemohu vyloučit), tak nelze.
> Víc chlorovodíku se do vody prostě nacpat jednoduše nedá.

Neklame.

Ale da se pouzit plynny nebo kapalny chlorovodik samostatne, pokud to
reakce vyzaduje. Je to vsak prace s plynem a ta je jiz z principu
nevdecna.

Ale abychom alespon tangencialne zustali u techniky kdyz ne elektricke tak
alespon elektroopticke, i s plyny se da dost uzit. Treba takove chemicke
lasery, kde se energie ziskava chemickou reakci a cele to vypada jako
raketovy motor s prilepenym optickym rezonatorem, to je posusnanicko. S
dobrou optikou se tim da sundat druzice...