nabijeni autobaterie

Jaroslav Buchta buchta@compelson.cz
Úterý Září 27 12:44:59 CEST 2005


Abych muj prispevek uvedl na pravou miru, meljsem na mysli "rozumnou"
nabijecku pro obcasne dobiti aku v aute, bez naroku na minimalizaci casu
atp.
Co jsem zmeril, tak napeti dostanu na 16-17V pri proudu kolem 1A u nabiteho
aku.  Vychazel jsem spis z odsledovanych vlastnosti. Kazdopadne v aute
dostava aku dost zabrat, a je podle me celkem jedno, jakym zpusobem se 2x za
rok nabije. Spis jsem se setkal s tim, ze odesel po nastartovani z dost
vybiteho stavu, mam podezreni prave na velky nabijeci proud (castecne
preruseni clanku - velky odpor, nesel nabit) takze po delsim stani radsi
dobiju prave zminenou nabijeckou a je to bez problemu.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz]On
Behalf Of Kručinský Ladislav
Sent: Tuesday, September 27, 2005 11:35 AM
To: HW-news
Subject: RE: nabijeni autobaterie


Dovolím si nesouhlasit.
U nabité baterie připojené na měkký zdroj se veškerá dodaná energie
spotřebuje pouze na rozklad vody (plynování) a s tím spojený ohřev. Napětí,
obzvláště u měkkého zdroje nestoupá ale drží se na hodnotě cca 2,45 V/článek
(14,7V na baterii).

Proces který popisujete není vlastnost "rozumné" nabíječky ale v podstatě té
nejprimitivnější Wa, která maje měkkou výkonovou charakteristiku cpe do
baterie proud úměrný napěťovému rozdílu nezatíženého nabíječe a vnitřních
odporů obvodu. Zpravidla pak obsahuje obvod, který po dosažení nějakého
napětí nabíječ odpojí.
Ty nejsofistikovanější nabíječe maní charakteristiku třeba IPUIa, do vybité
baterie hrnou na začátku maximální možný proud (daný schopností baterie se
uchladit), pak přepnou na konstantní výkon, pak (po dosažení plynovacího
napětí) přepnou na konstantní napětí a hlídají si proud. Po dosažení
určitého proudu přejdou do režimu vyrovnávacího nabíjení malým proudem -
slouží k vyrovnání hustot v jednotlivých článcích. Pak se vypnou, počkají
třeba 12 hodin a pak celý proces v podstatně zredukované formě zopakují
(tzv. udržovací nabíjení).
Popsaný postup se ovšem týká nabíječů trakčních baterií, tedy těch u kterých
je žádoucí ji vybít - nabít třeba dvakrát za den.


Kručinský


> -----Original Message-----
> From: hw-list-bounces@list.hw.cz
> [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Jaroslav Buchta
> Sent: Tuesday, September 27, 2005 10:36 AM
> To: HW-news
> Subject: RE: nabijeni autobaterie
>
> Baterka dokud neni nabita, tak je dost tvrdy spotrebic ->
> nabijecka musi byt primerene mekka. Pokud je blizko nabitemu
> stavu, tak je naopak velmi mekka a neni problem dostat napeti
> treba na 17V pri pomerne malem proudu, pricemz plynuje. Takze
> rozumna nabijecka cpe do baterky proud omezeny vnitrnim
> odporem, ktery klesa od treba 6A pri napeti 10V az do napr.
> 1A pri 14,5V a pak vypne, jinak by plynovala a to pry skodi
> deskam (narusuji se mechanicky). Pak je mozny cyklicky
> udrzovaci rezim, kdy se treba 45s pousti maly proud (do 1A) a
> nasleduje 30s prestavka, teoreticky by tento rezim mel omezit
> plynovani a baterka se vice dobije a snad i zregeneruje. Pak
> ji ovsem date do auta, ktere si udrzuje svych 14,xV a za
> chvili je po plnem nabiti.
> Vsechny tyto funkce splnuje nabijecka z hyper-neco, ktera
> stala 500Kc a slouzi mi uz 5 let k plne spokojenosti :-)(neni
> kupodivu z Ciny ale z
> Ruska...)
>
> -----Original Message-----
> From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz]On
> Behalf Of mjfox@centrum.cz
> Sent: Tuesday, September 27, 2005 10:06 AM
> To: hw-list@list.hw.cz
> Subject: Re: nabijeni autobaterie
>
>
> Hm, tak vidim, ze ty dve ampery (mozna 2,5), co tam ted asi
> tecou, jsou celkem optimalni - je to priblizne 0,05C pro
> 40-44Ah baterku.
>
> Novou baterku si asi koupim az zacne mrznout.
>
> P.K.
> ______________________________________________________________
> > Od: vaelektronik@mirnet.cz
> > Komu: hw-list@list.hw.cz
> > CC:
> > Datum: 27.09.2005 09:27
> > Předmět: Re: nabijeni autobaterie
> >
> > Pod plynovacim napetim (<14,4V) muzete nabijet 0,2C, v aute se do
> > vybite baterky cpe klidne i 30A. Nad plynovacim napetim se
> doporucuje max. 0,05C.
> > Konec nabijeni se zjisti bud tak ze napeti behem 2 hodin
> dal nestoupa,
> > nebo se to da omezit casem. Baterka se sice prebiji, ale za
> dobu sve
> > zivotnosti ma vydrzet snad 600 hodin prebijeni (kdysi hooodne davno
> > jsem to slysel na seminari od Akumy). Takze zalezi, jak casto ji
> > nabijite - za cas vas pokusy prestanou bavit a koupite si novou
> > baterku.
> > Andel
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list