nabijeni autobaterie

Kručinský Ladislav ladislav.krucinsky@linde-mh.cz
Úterý Září 27 11:35:11 CEST 2005


Dovolím si nesouhlasit.
U nabité baterie připojené na měkký zdroj se veškerá dodaná energie spotřebuje pouze na rozklad vody (plynování) a s tím spojený ohřev. Napětí, obzvláště u měkkého zdroje nestoupá ale drží se na hodnotě cca 2,45 V/článek (14,7V na baterii).

Proces který popisujete není vlastnost "rozumné" nabíječky ale v podstatě té nejprimitivnější Wa, která maje měkkou výkonovou charakteristiku cpe do baterie proud úměrný napěťovému rozdílu nezatíženého nabíječe a vnitřních odporů obvodu. Zpravidla pak obsahuje obvod, který po dosažení nějakého napětí nabíječ odpojí.
Ty nejsofistikovanější nabíječe maní charakteristiku třeba IPUIa, do vybité baterie hrnou na začátku maximální možný proud (daný schopností baterie se uchladit), pak přepnou na konstantní výkon, pak (po dosažení plynovacího napětí) přepnou na konstantní napětí a hlídají si proud. Po dosažení určitého proudu přejdou do režimu vyrovnávacího nabíjení malým proudem - slouží k vyrovnání hustot v jednotlivých článcích. Pak se vypnou, počkají třeba 12 hodin a pak celý proces v podstatně zredukované formě zopakují (tzv. udržovací nabíjení).
Popsaný postup se ovšem týká nabíječů trakčních baterií, tedy těch u kterých je žádoucí ji vybít - nabít třeba dvakrát za den. 


Kručinský
 

> -----Original Message-----
> From: hw-list-bounces@list.hw.cz 
> [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Jaroslav Buchta
> Sent: Tuesday, September 27, 2005 10:36 AM
> To: HW-news
> Subject: RE: nabijeni autobaterie
> 
> Baterka dokud neni nabita, tak je dost tvrdy spotrebic -> 
> nabijecka musi byt primerene mekka. Pokud je blizko nabitemu 
> stavu, tak je naopak velmi mekka a neni problem dostat napeti 
> treba na 17V pri pomerne malem proudu, pricemz plynuje. Takze 
> rozumna nabijecka cpe do baterky proud omezeny vnitrnim 
> odporem, ktery klesa od treba 6A pri napeti 10V az do napr. 
> 1A pri 14,5V a pak vypne, jinak by plynovala a to pry skodi 
> deskam (narusuji se mechanicky). Pak je mozny cyklicky 
> udrzovaci rezim, kdy se treba 45s pousti maly proud (do 1A) a 
> nasleduje 30s prestavka, teoreticky by tento rezim mel omezit 
> plynovani a baterka se vice dobije a snad i zregeneruje. Pak 
> ji ovsem date do auta, ktere si udrzuje svych 14,xV a za 
> chvili je po plnem nabiti.
> Vsechny tyto funkce splnuje nabijecka z hyper-neco, ktera 
> stala 500Kc a slouzi mi uz 5 let k plne spokojenosti :-)(neni 
> kupodivu z Ciny ale z
> Ruska...)
> 
> -----Original Message-----
> From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz]On
> Behalf Of mjfox@centrum.cz
> Sent: Tuesday, September 27, 2005 10:06 AM
> To: hw-list@list.hw.cz
> Subject: Re: nabijeni autobaterie
> 
> 
> Hm, tak vidim, ze ty dve ampery (mozna 2,5), co tam ted asi 
> tecou, jsou celkem optimalni - je to priblizne 0,05C pro 
> 40-44Ah baterku.
> 
> Novou baterku si asi koupim az zacne mrznout.
> 
> P.K.
> ______________________________________________________________
> > Od: vaelektronik@mirnet.cz
> > Komu: hw-list@list.hw.cz
> > CC:
> > Datum: 27.09.2005 09:27
> > Předmět: Re: nabijeni autobaterie
> >
> > Pod plynovacim napetim (<14,4V) muzete nabijet 0,2C, v aute se do 
> > vybite baterky cpe klidne i 30A. Nad plynovacim napetim se 
> doporucuje max. 0,05C.
> > Konec nabijeni se zjisti bud tak ze napeti behem 2 hodin 
> dal nestoupa, 
> > nebo se to da omezit casem. Baterka se sice prebiji, ale za 
> dobu sve 
> > zivotnosti ma vydrzet snad 600 hodin prebijeni (kdysi hooodne davno 
> > jsem to slysel na seminari od Akumy). Takze zalezi, jak casto ji 
> > nabijite - za cas vas pokusy prestanou bavit a koupite si novou 
> > baterku.
> > Andel
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz 
> Hw-list@list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz 
> Hw-list@list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 



Další informace o konferenci Hw-list