RE: Jaký programovací jazyk ve výuce?

Jan Matejka matejka@cat.cz
Pátek Září 16 01:19:36 CEST 2005

> Zacatecnik se muze ucit na Basicu stejne tak dobre jako na
> cemkoliv jinem. Je uplne jedno, jestli tam je GOTO nebo ne.

Nemyslel jsem "goto ukonceni_zpracovani", ale "goto 12334".
Ale i tak se spagetove programovani musí odvykat s urcitou namahou. Goto
zamlzuje problem platnosti promennych v blocich, to povazuji za dulezite.

> Jinak, mezi nami, ja se povazuji za velmi dobreho
> programatora, pisi v leccems, ne jen v Delphi nebo C#.NET. A
> priznam se a nestydim se za to, ze pro PIC mikrokontrolery
> pouzivam take PicBasic. A necitim se nikterak menecenny.

Jasne, delfi neznam, turbo pascal ano. Vetsinou pisu v C++, semtam
C,VisualBasic,VBScript,Python...
Na AVR pouzivam GCC, na x51 SDCC. Na C++ ocenuju prave tu typovou kontrolu
se zachovanim flexibility (sablony, vlastní definice operatoru).
V realite jazyk není podstatny, podstatny je celkovy navrh, ten je však
zvolenym jazykem omezen.

> :-) Si delas legraci, ne?

Tak z dvaceti procent ;-)

Napada me podobenstvi:
chci-li se pohybovat po lede, muzu zvolit dve strategie. Jedna je obednint
se konstrukci, která mi zabrani spadnout, druha strategie je po lede klouzat
a poznat podstatu problemu pohybu po lede. Při které se naucim vic? Typova
kontrola prekladacem je ta ochranna konstrukce (obdoba byrokracie), chyba
při behu je realita (naraz tvari na led).
Predpokladam samozrejme interpretr, který v pripade chyby za behu vypise co
se mu v danem miste programu nelibi, nebo se to zastavi v debuggeru. Při
vyukovych programech taky predpokladam, ze okamzik vzniku chyby za behu je
casove shodny s okamzikem alternativního vypisu chyby typu kompilatorem
(pokud by byl pouzit jazyk toto umoznujici).

Vid, ze to není moc demagogie? :-)

> Vyuka programovani zacatecniku neni o tom, ze jiz druhou
> vyucovaci hodinu patras debuggerem, proc pada program Hello
> World, ale o tom, ze se hlavne naucis poradne programovat.

Chce to oboje, pohled na problem ze vzdalenosti 1km pro rozumny navrh a
algoritmizaci (tady mi silna typova kontrola nepomuze). A praxi abych si to
osahal, uvedl v realitu a zafixoval.
Jazyk by však nemel omezovat v moznostech implementace daneho algoritmu. Coz
silne typovy jazyk zacatecnikovi cini.

Jan Matejka