OT upornost uspornyh zarovek ( bylo Lampa s vrtuli )

Jirka zaloha@volny.cz
Čtvrtek Září 8 20:57:21 CEST 2005

Pavel Novotný napsal(a):
> Popravde by me take zajimalo jak dalece usporne jsou usporne zarovky. Hledal
> jsem nejakou studii, ktera by vychazela z realneho faktu tj. sledovani
> skutecne zivotnosti u co nejvetsiho vzorku vyrobenych usporek.
> Me zkusenosti jsou vice nez tristni, snad zatim vsechny usporky se svou
> zivotnosti ani nahodou nepriblizily k zivotnosti klasicke zarovky. Jednu
> jsem cvicne rozebral a samozrejme odesel elit, me zkusenosti rikaji, ze
> zivotnost elitu v pulznim rezimu je spise 1000 nez 6000 hodin a tak vazne
> nevim kde vyrobci a nedia berou "dlouhe" zivotnsti usporek.

Naprosto presne - a v tom je prave ten problem. Mam jedinou pozitivni
zkusenost - velka UZ Osram Circolux ve tvaru "volantu" (treba
http://www.vamos.cz/zdroje/detail.php?id=circoluxEL&detail=1) - ta mi
skutecne sviti uz x let a to jede denne dost hodin (vecer a v zime i
odpoledne). Vsechny ostatni nevydrzely nic, tim mene, cim jsou levnejsi.
Mam pocit ze to je i tim, ze elektronika v Circoluxu je zcela mimo
trubice a mnohem mene se ohriva. Vlakna pak drzi proto, ze zarivka
startuje postupne (napred nazhaveni) - to se u levnych soudobych typu
nedeje ani nahodou.

Elyt (myslim hlavni filtracni) mi snad neodesel nikdy, zato odchazeji ty
  v bazich tranzistoru, odchazi svitkovy C propojujici obe vlakna
(kterym tece cely provozni proud vlaken pri startu a pak trvale mensi),
odchazeji samotna vlakna. Proste smejdy k pohledani. Problemy s elyty
jsou pochopitelne znacne horsi v byt jen trochu uzavrenych svitidlech
(elektronika UZ dosahuje znacnych teplot) - to je ale vetsinou tak...

Presto UZ pouzivam, casto (hlavne pri nakupech novych) ale premyslim o
smyslu sveho pocinani...

--
Jirka