Vykon EI transformatoru

OK1UGA ok1uga@volny.cz
Neděle Září 4 13:45:32 CEST 2005

Když už se bavíme o transformátorech. S údivem jsem zjistil, že neumím
spočítat vhodné trafo pro SS zdroj. Přitom se to zdá tak jednoduché.
Řekněme, že potřebuji SS zdroj 19V 24A. To znamená stejnosměrný výkon
456W. Když počítám ztrátu na diodách usměrňovacího můstku 1,6V x 25A =
40W potřebuji výkon z trafa přibližně 496W. Celkem tedy potřebuji trafo
o výkonu 500W. Výstupní napětí st. trafa by melo být 19+1,6/odmocnina ze
2 = 14,56V. Když počítám st. proud pro plný výkon 500W výjde 500/14,56 =
34,3 A. A na tento proud by podle mě mělo být dimenzováno trafo. Firma,
u které jsem trafo objednával s mým výpočtem však nesouhlasí a tvrdí, že
  při výkonu trafa 500W dostanu na stejnosměrném výstupu zdroje 19V jen
cca 18A. To se ovšem zásadně liší od mého výpočtu. Jediný možný důvod,
který vidím, je že při nabíjení filtračního kondenzátoru tečou
krátkodobě  proudy mnohem větší a dojde k přesycení trafa, takže ve
špičkách poklesne napětí. To už ale spočítat neumím :-(.
Prozradíte mi, kde dělám chybu a jak správně trafo navrhnout :-)) ?

	Martin.