Krabicka

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Středa Říjen 26 11:12:47 CEST 2005

Puvodni zprava ze dne 26.10.2005:

> Ono to nemusi byt jen o teto "vyhode", nekde se proste ceny meni tak
> rychle a tak casto, ze udrzovat aktualni cenik vetsiho rozsahu je
> pomerne obtizne.

No pockej, pockej, kdyz se kouknu do tri katalogu Fischer, ktere tu
mam pred sebou (krabicky, konektory, chladice), tak si myslim, ze to
neni nic extra rozsahleho. Takovy cenik jde udrzovat velmi jednoduse.
A rozhodne si myslim, ze oni ten cenik maji, kdyz z nej delaji
nabidky. Prece mi nerikej, ze na kazdou poptavku z Ceska volaji do
Nemecka a ptaji se na ceny tam... Jsou mnohem rozsahlejsi katalogy
firem v cizine, kteri maji nekolikanasobne vice polozek, a maji ceny
on-line dostupne.

Navic, obavam se, ze ceny se zde nebudou tak moc rychle menit. Vsadim
boty, ze je maji stejne po cely rok.

Ono nikdo nerika, ze to musi fungovat tak, jako funguji treba
spolecnosti DigiKey, Mouser, Newark, Farnell, Conrad... tj. online
ceniky + datasheety + informace vsech polozek, pripadne stavy skladu,
terminy dodani, moznost okamziteho objednani vetsiho mnozstvi polozek
s rychlym dodanim. I kdyz je to prijemne, samozrejme.

Treba uplne postacujici by byl cenik pro kusove mnozstvi. Kdyz nekdo
chce tisic kusu, muze se zeptat, to neni problem. Ale ja bych si treba
rad udelal pocatecni obrazek o cene. Ja jako obchodnik a castecny
marketingovy odbornik moc dobre vim, co to "cena" opravdu znamena a
jake misto ma v obchodnim procesu. Jenomze u techto polozek nejde o
klasicky obchod, tady naopak rozhoduje, co je rychle k dosazeni, co je
online, k cemu jsou informace, co umeji dodat okamzite a v malem
mnozstvi.

Na trhu muze byt nejlevnejsi pouze jeden, to je logicke a jednoznacne.
Kdyz nabizim stejny produkt za vyssi penize (coz je pravdepodobne,
kdyz to nejsem zrovna ja, kdo je na trhu nejlevnejsi - a treba ja jsem
nikdy nechtel byt nejlevnejsi), pak musim donutit zakaznika, aby
provedl srovnani mych produktu s produkty konkurence take podle
ostatnich kriterii. To znamena, aby se rozhodoval nikoliv pouze podle
ceny. Aby vzal v uvahu prave ty ostatni parametry produktu. Pokud je
produkt zcela totozny, pak temito parametry jsou treba rychlost
dodani, spolehlivost dodani, technicka podpora, predprodejni podpora,
zaruka, ale take kultura prodeje, ochota, pripadne jednoduchost
objednani a mnoho dalsich vlastnosti...

Samozrejme mnoho firem zatajuje cenu prave z duvodu, aby zakaznik hned
od pocatku nesrovnaval produkty pouze podle ceny. Jednoduse chteji
predlozit zakaznikovi ty dalsi parametry a cenu rici nakonec. Jenze to
nejde vzdycky. A na internetu to je dost velke minus. Od internetu se
ocekava uplne neco jineho nez to, ze dam na web fotku sveho produktu a
pod to napisi "zavolejte mi na cislo 800 xxx xxx a zeptejte se na
cenu"... protoze kdyz to udelate e-mailem, prijde za tyden (nebo ani
ne).

Kdykoliv kdekoliv ja nakupuji, tak me zajima nekolik parametru. Za
prve je to samozrejme produkt jako takovy, tj. jak vypada, jake ma
technicke parametry, jake jsou k nemu k dispozci informace, tj.
datasheet, application notes, pripadne priklady zapojeni apod. To je
logicke. Dale me zajima moznost rychleho dodani. Ano, kdyz neco chci,
tak to chci hned. Kazdy chce vsechno hned, to je zcela normalni.
Nechci to za mesic nebo za pul roku, chci to hned ted. Aspon treba do
tydne. A zajima me pochopitelne i cena. Tu chci vedet take hned.
Pritom ja se nerozhoduji podle ceny na prvnim miste (vsak mi to
pratele z CERNu zde v konferenci kazdou chvili pripominaji :-) ),
jenomze mam jiste mantinely a neco proste uz je cenove tak mimo, ze o
tom nema ani smysl uvazovat. Jinymi slovy, kdyz chci malou krabicku a
hned od pocatku vim, ze bude stat 500 korun, tak o ni ani nebudu
uvazovat, kdyz to ma byt do produktu, kde ta cena nepripada v uvahu.
Protoze mam predstavu o treba 50-100 korunach. Kdyz se to dozvim na
konci tydenniho procesu, tak nejen ze nekoupim, ale budu jeste velmi
nastvany, ze jsem s tim ztratil cas. Kdyz to budu vedet od zacatku,
tak sice take nekoupim, ale nebudu nastvany a budu to mit v pameti. A
nekdy pozdeji, az budu delat jiny projekt, kde nebude cena tak
dulezita, ale budu chtit krasnou krabicku, pujdu do te za petistovku.

No to jsem se rozepsal, sakra.

> Na druhou stranu je rada firem co utajovani dovedli k dokonalosti,
> taji ceny a taji i technicke parametry svých vyrobku (datasheet
> ziskate jedine nasilim :-) ), kupodivu jde i o relativne velke a
> vyznamne zahranickni firmy.

No neda mi to k tomuto nenapsat, ze miluju Cinany. To jsou exoti. Oni
hajzlici okopiruji, na co prijdou, vsechno ukradnou, ale na kazdou
pitominu a datasheet a trochu podrobnejsi informace vyzaduji podpis
NDA. To je proste sila :-)

> Obchodni strategie mohou byt ruzne a jak je videt na prikladu firmy
> Zeptter lze uspesne prodavat i extreme predrazene ptakoviny.

Zepter se pise s jednim T. To je MLM, ten maji vypracovany opravdu k
dokonalosti. Mohl bych o tom vypravet :-)

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz