Dosahnu snizeni (kvantizacniho) sumu prevzorkovanim signalu?

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Čtvrtek Březen 31 22:18:19 CEST 2005

Dne čtvrtek, 31. března 2005 13:29 Marek Peca napsal(a):
> Mam pasmove omezeny (B) analogovy signal a ten chci dostat do
> cislicove podoby, tj. vzorkovani f_s > 2B. Mam k dispozici A/D
> prevodniky, ktere jsou hodne rychle (f_max >> 2B), ale nemaji moc
> velke rozliseni (rekneme treba 12b, ja bych chtel kvalitu 14-16b).

musite tam mit zpetnou vazbu (a psychoakustiku aby to tolik
nesumelo/nepiskalo)

> Uvazuji, ze presnost prevodu by se mohla zvysit, kdybych vzorkoval
> na nekolikanasobne vyssi frekvenci, nez je dle Shannona, a nasledne
> bych (uz cislicove) oriznul pasmo filtrem.

To se pouziva u sigma-delta prevodniku + vazba a psymodel

> 1) Kdyby byla chyba A/D prevodniku -- kvantizacni sum -- sumem bilym
> (coz bohuzel neni, ale kdyby se to v dane aplikaci treba podobalo?),

zavisi kupodivu hodne taky na amplitude toho sumu, jeho distribuci (obdelnik,
trojuhelnik, gauss) a pod. REkl bych, ze bez zpetne vazby to bude sazka do
loterie. Kdesi mam nekolik desetileti fixovano ze dither ma byt 0,57 LSB, ale
nevim uz proc, treba to pomuze.

> 2) V predchozi uvaze jsem povazoval kvantizacni sum za bily, ale to
> je asi hloupost (napr. stejnosmerny signal bude mit chybu porad
> stejnou). Existuji nejake metody, jak s kvantizacnim sumem v uvahach
> pracovat? Zrejme bude jeho spektrum hodne zavisle na konkretnim
> signalu, ze.

google: ssrc "naoki shibata" OR shibatch
Je to sice samplerate converter, ale ten chlap vi o kvantizaci sumu velmi
mnoho. Stahnete, prectete co jde, vyzkousejte resampling 16 na 8 bit a
zirejte. Jo a trva ta konverze strasne dlouho, holt hlavne generuje kvalitni
sum.

MAD dekoder empetrojek pouziva triagularni distribuci sumu pro prevod na 16bit
(ci 8 bit), kdyby vam to pomohlo, je okolo dost pocteni taky.

--

                        Jaroslav Lukesh