Dosahnu snizeni (kvantizacniho) sumu prevzorkovanim signalu?

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Čtvrtek Březen 31 13:29:39 CEST 2005

Zdravim theoretiky,

chtel bych si overit jeden myslenkovy pochod, jestli nestrilim vedle.

Mam pasmove omezeny (B) analogovy signal a ten chci dostat do
cislicove podoby, tj. vzorkovani f_s > 2B. Mam k dispozici A/D
prevodniky, ktere jsou hodne rychle (f_max >> 2B), ale nemaji moc
velke rozliseni (rekneme treba 12b, ja bych chtel kvalitu 14-16b).

Uvazuji, ze presnost prevodu by se mohla zvysit, kdybych vzorkoval
na nekolikanasobne vyssi frekvenci, nez je dle Shannona, a nasledne
bych (uz cislicove) oriznul pasmo filtrem.

1) Kdyby byla chyba A/D prevodniku -- kvantizacni sum -- sumem bilym
(coz bohuzel neni, ale kdyby se to v dane aplikaci treba podobalo?),
uvazuji spravne, ze pri M nasobnem prevzorkovani bude mit uzitecny
signal sirku pasma B, sum sirku pasma M*B a tudiz po cislicove
filtraci mi zbyde 1/M sumu? Jeste mi neni uplne jasne, jestli to bude
1/M vykonu (to intuicne predpokladam), nebo 1/M "vychylky".

2) V predchozi uvaze jsem povazoval kvantizacni sum za bily, ale to
je asi hloupost (napr. stejnosmerny signal bude mit chybu porad
stejnou). Existuji nejake metody, jak s kvantizacnim sumem v uvahach
pracovat? Zrejme bude jeho spektrum hodne zavisle na konkretnim
signalu, ze.

Dekuji za kopanec
a preji pekny den.
Marek P.