Re: polarita elektrolytickych kondenzatoru?

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Čtvrtek Červen 2 12:09:21 CEST 2005

Dobrý den,

díky za odpověď.

< Jestli přepólujete příliš elektrolytický kondenzátor tak vám může bouchnout nebo prostě odejít. Musíte respektovat polaritu.

S boucháním kondenzátorů ve zdroji mám již svoje neblahé zkušenosti. To je jasné.

< Jestliže chcete provozovat eletrolitický kondenzátor jako oddělovací tak by měl být ještě navíc ss polarizován
< a to tak že střídavá složka je superponována na stejnosměrnou.
< Elektrolytický kondenzátor i něco vydrží  u TF-006-TF013 je možné připojit napětí opačné polarity až  2V.

Na jak dlouho? Předpokládám, že se i při takto nízkém napětí časem zničí.

< Někdy např. u astabilního KO s dvěma tranzistory se použijí elektrolitické kondenzátory s tím
< že časem odejdou.
< Stav bez ss polarizace není žádoucí.

Prolistoval jsem wikipedii, takže jsem se dozvěděl, že dielektrikum elektrolytického kondenzátoru je tvořeno tenkou vrstvičkou oxidů. Chápu to tak, že kondenzátor by měl být "spíše polarizován kladně", aby se vrstvička oxidů udržela. Mohl by jste mi prosím upřesnit, co si pod tím "spíše kladně" mám představit? Není to náhodou tak, že ve jmenovaním astabilním multivibrátoru je kondenzátor delší dobu polarizován správně, takže se vrstvička oxidů udrží?

< Amplituda vstupního signálu by neměla kondenzátor přepólovat, to by už byl velký signál.

Viz předchozí odstavec.

< U oddělovacích kondenzátorů se stř napětím kolem 100mV to asi není nutné příliš řešit.

Jde o oddělení stupně před monolitickým NF zesilovačem v kabelkovém rádiu. Rozkmit vstupního signálu je max 0.4V podle specifikace obvodu.

< Časem se ale bude zvyšovat svod. Elektrolitický kondenzátor je prostě stavěn na to že je v provozu
< ss polarizován.
< Jinak se někdy doporučuje superponované stř. napětí max 5% jmenovitého napětí kondenzátoru.

Co jste tím myslel? Že překmit do záporné polarity může být max 5% jmenovitého napětí?

Vojta Bubník