polarita elektrolytickych kondenzatoru?

zr.zoro2@centrum.cz zr.zoro2@centrum.cz
Čtvrtek Červen 2 11:47:43 CEST 2005

Jestli přepólujete příliš elektrolytický kondenzátor tak vám může bouchnout nebo prostě odejít. Musíte respektovat polaritu.
Jestliže chcete provozovat eletrolitický kondenzátor jako oddělovací tak by měl být ještě navíc ss polarizován
a to tak že střídavá složka je superponována na stejnosměrnou.
Elektrolytický kondenzátor i něco vydrží  u TF-006-TF013 je možné připojit napětí opačné polarity až  2V.
Někdy např. u astabilního KO s dvěma tranzistory se použijí elektrolitické kondenzátory s tím
že časem odejdou.
Stav bez ss polarizace není žádoucí. Jinak polaritu je vyznačena na kondenzátoru(nevím jak to popsat prostě u
klasických kondenzátorů které jsou černé je záporný ten  vývod kde je světle modrá a opakující se mínusy)
U tranzistorových zesilovačů se vstupní kondenzátor dá tak že plus je na straně odporového děliče prvního
tranzistoru. Amplituda vstupního signálu by neměla kondenzátor přepólovat, to by už byl velký signál.
U oddělovacích kondenzátorů se stř napětím kolem 100mV to asi není nutné příliš řešit.
Časem se ale bude zvyšovat svod. Elektrolitický kondenzátor je prostě stavěn na to že je v provozu
ss polarizován.
Jinak se někdy doporučuje superponované stř. napětí max 5% jmenovitého napětí kondenzátoru.

Jestli jsem napsal nějakou blbost, opravte mě.

Zdeněk Roubal