Jen castecne OT...

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Středa Červen 1 22:20:30 CEST 2005

On Wed, 1 Jun 2005, Jirka wrote:

> V kostce:
>
> 1) asi je dobre, ze existuji nesmrtici zbrane a ze nad tim vubec nekdo
> premysli (to v relaci vuci tem smrticim).

Na druhou stranu, ochota je pouzit bude o dost vyssi. A pokud to lidi
nastve, muze se situace snadno vyeskalovat. Uvidime.

> 2) je neskutecny, co vsechno si na sebe a sve vzajemne
> niceni/potirani/zneskodnovani atd. dokazou lidi vymyslet, co to musi
> stat penez, usili, casu....(to v relaci vuci lidstvu obecne). Ne ze by
> to bylo neco noveho, ale takhle sofistikovane se to zatim nedelo.

Delo, ale "sofistikovanost" se musi posuzovat v kontextu existujiciho
stupne technickeho pokroku. Radary sveho casu taky byly novinka, stejne
tak navigace radiovym paprskem, raketove motory na kapalne palivo, nebo i
radiem navadene klouzave bomby s televizni kamerou ve spici; az se s nima
zase Americani budou vytahovat, vzpomente na Hs293, nemeckou navadenou
bombu s doletem 20 km, vyvinutou v Nemecku jiz roku 1944.

Totez plati pro prostredky informacni valky. Akorat zde se diky
konsolidaci masovych medii trochu posunula rovnovaha sil. Ovsem i zde
dochazi ke zpetnemu posuvu - proliferace Internetu a mobilnich
komunikacnich technologii vede k vyvoji alternativnich struktur pro sireni
informaci - od blogu popularnich na Zapade po skupinove rozesilani SMS
zprav popularni v oblasti Ciny a Koreje. (Jo, a jeste mailinglisty.)
Docela mne zajima, jak bude Prerostly Sourozenec resit tohle.

Totez kryptografie. Za druhe svetove bylo mimo jine zakazano postou
posilat navody na strikovani, notove zaznamy, mezinarodni objednavky
kvetin, cokoliv co by mohlo slouzit jako vektor pro steganograficky prenos
informace. Dnes mame pocitace, a opet se vyskytuji vselijake pokusy o
omezeni; povetsinou prichazejici zpoza Atlantiku, ale nesetkavajici se s
velkym praktickym uspechem - omezeni vyvozu DES vedlo v Evrope k vyvoji
silnejsiho algoritmu IDEA, tlak na zabraneni pristupu civilistum k
prostredkum vynucovani soukromi ("privacy enforcement") vedl k partyzanske
implementaci zname jako PGP a nacerno vyvezene do zahranici. Bitvu za
bitvou protivnik prohrava, a valka jeste zdaleka neni u konce.

> 3) silne se mi vtira myslenka o zneuzitelnosti ve smyslu orwellovskeho
> systemu (ktery se stale vice, i kdyz plizive prosazuje),...

Kaciri, carodejnice, zidi, agenti imperialismu, komunisti, ted je zase v
mode terorismus. Nic noveho pod sluncem.

>... o nemoznosti,
> mozna taky nevuli odliseni skutecnych teroristu a kohokoliv
> "nerazazeneho", "neprizpusobiveho" atd.

To neni nevule, to je umysl. Chcete-li se nekoho zbavit, udelejte z nej
protivnika. Mlhave definice toho, kdo vlastne protivnik je, jsou zde velmi
uzitecne.

A plebs, poslusne vydeseny hlasy hrimajicimi z kazatelen, tribun ci
obrazovek, nadsene prikyvuje. Opet nic noveho pod sluncem.

> Takze si vyberte.

Z ceho?