Zesilovac v tride D a jeho (ne)linearita

Pavel Poucha papouch@papouch.com
Čtvrtek Leden 27 17:39:12 CET 2005

Se zesilvacem v D jsem si taky hral, ovsem na prumyslovce, tedy asi v roce
82. Spinaci FETY prakticky neexistovaly, takze jsme mel na konci nejake
KD337 myslim.

S celym zapojenim byly docela problemy, ruznych nelinearit se naslo spousty,
hlavne koncove tranzistory nespinaly jak by mely. Opravdu hodne tomu pomohla
zpetna vazba, vzal jsem signal na vystupu (tedy az za LC filtrem) a zavedl
ho pres delic do vstupniho zesilovace, kde se odecital od vstupniho signalu.
Vlastne stejne, jako se to dela u beznych zesilovacu, cely koncovy stupen se
chova jako jeden velky operak. Teprve vystup vstupniho zesilovace byl
zaveden do modulatoru.

S pozdravem
Pavel Poucha

From: "Marek Peca" <marek@tynska.cuni.cz>
To: "HW-news" <hw-list@hw.cz>
Sent: Thursday, January 27, 2005 5:22 PM
Subject: Re: Zesilovac v tride D a jeho (ne)linearita

> No predstavte si, ze ty tranzistory nejak taky maji zpozdeni pri
> zapnuti/vypnuti, coz vam pekne nelinearne zkresli kyzeny signal.

No tak kdyby jenom zpozdily, tak to prave vubec nezkresli. Ja verim,
ze cast zrady lezi v nedokonalem spinani (kde taky jinde, kdyz tam
vlastne nic jineho neni :-)) -- porad si ale nedovedu uplne
predstavit, jak to ohrozuje tu linearnost (zpozdeni neni pro me
odpoved, zpozdenim se stredni hodnota nezmeni).

> Spatne jste pochopil, nekonstantni (tj. neidealni) napajeni vam udela
> dalsi
> nepredpokladane zkresleni.

Zmensi mi to dynamiku :-), jinak nic hroznyho.

Dobra, mel jsem na mysli stabilizovane napajeni s pripadnym svincikem
dobre filtrovanym LC, treba pi clankem.

> Oho? U PWM? Mno... Kdysi davno jsem si chtel udelat PWM zaznam do kazetaku
> podle nejakeho bulharskeho vynalezu (nepotrebuje predmagnetizaci, mnohem
> lepsi freqchar...). No ale zkratka, cim mensi frekvence PWM, tim vetsi
> zkresleni to melo. Optimalni kmitocet PWM byl 0,25-0,5 MHz.

A nebyla chyba nekde jinde, nez ve frekvenci PWM?

Tak tohle uz stoji za zamyslenou.

Dekuji za podnety a zdravim,
Marek P.