blikato

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Pátek Únor 18 08:39:07 CET 2005

Dne čtvrtek, 17. února 2005 20:50 Honza napsal(a):
> No jasne mate pravdu! Ja se na to nejak blbe dival- videl jsem tam 230 a
> uz jsem se nezamyslel. Ony jsou diody vlastne antiparalelne.....takze
> jedna chrani druhou.
> Kazdopadne muze nastat prechodovy stav:
> Zapnu blikatko v momente, kdy je sinusoida na maximalni hodnote napeti
> (325V) Kond se zacina nabijet - prez jednu z diod, ktera ma vest.
> Ona ale nevede hned po zapnuti obvodu do site, par miliokamziku ji trva
> nez sepne. Po tuto dobu je na druhe diode maximalni napeti v zavernem
> smeru a dejme tomu, ze ji muze i za tuto velmi kratkou  dobu poskodit..

Nemuze, ten okamzik je tak kratky, ze indukcnost privodnich dratu zapusobi.
Navic by bylo zajimave, podivat se pametovym osciloskopem na prubeh proudu
pri zadelavani zastrcky, mozna byste se dost divil, uvazujete prilis
digitalne. Holt v realnem makrosvete jednicku a nulu nenajdete, vzdycky je to
neco "mezi".

A taky se tam dava ochranny odpor do serie s tim kondem, ktery chrani obvod
proti napetovym spickam (pac je tam kond zejo). Jednou pri bource mi prestalo
jedno takove zarizeni fungovat, ten odpor se zmenil na nekonecny, po jeho
vymene zarizeni jede vesele dal. Jo a mam v nem 1n4148 kuchle z ATXovych
zdroju, na prepeti haklivy operak...

--

                        Jaroslav Lukesh