blikato

Honza jan.kuba@seznam.cz
Čtvrtek Únor 17 18:50:54 CET 2005

Te LED-ce to ale urcite jedno neni. Energie do LED dodaná sice může být
stejná, to počáteční napětí na LED v momentě průrazu je při použití
DIAKU mnohem vyšší a může vyvolat mnohem větší byť impulsní proud LED
protékající -  takže ta úvaha o jiných napěťových poměrech (na LED) jsou
podle mě správné.
Co se týče lavinoveho tranzistoru a jeho oblasti "práce" je to
standardni jev, krerý je obecně popsán a znám a  mimo jiné se využivá u
lavinových generátorů s diodami, nebo u šumových generátorů. Dokonce
jsem u jednoho ruskeho tranzistoru (KT31x nebo neco tak takovy maly
oranžovy s pásk. vývody v řadě) našel v katalogovém listu V-A
charakteristiku přechodu  v této lavinové  oblasti - takže výrobce asi
připouštěl i takové využití.

Nakonec i  DIAK má onu zápornou charakteristiku odporu (narozdíl od
klasické zenerky)  danou nejspíš stejným lavinovým jevem, jako vzniká u
tranzistoru.
To že některý tranzistor takovou charakteristiku vykazuje a jiny ne je
dáno především  různorodou technologií výroby.....