Formaty obrazkov, was: Schema AZS-215

Jan Waclawek wek@evona.sk
Pondělí Únor 14 10:17:40 CET 2005

Nevidim nic zleho na informovanosti ani na snahe znizit prietok dat a
zabezpeceni co najvacsej platformovej nezavislosti.

Myslim si vsak, ze zakladom kultivovaneho ludskeho spoluzitia je/by mala
byt tolerancia.

BMP - kupodivu existuje aj komprimovana verzia, ale nepouzival by som ju
(kvoli prenositelnosti). Da sa vsak dobre komprimovat, znova kvoli
prenositelnosti by som odporucal zip (aj ked viem, ze nestlaca najlepsie).

GIF - bezstratova kompresia, vynikajuca na cb perovky, aj ked nie
najuspornejsial; asi neexistuje  platforma ktora by ju nepoznala, ak je
pripojitelna na internet

JPG - bezne stratova, ale kupodivu ma aj nestratovu verziu, ta sa vsak
nepouziva (je dost nanic). Na perovky nevhodna, pouzivat na fotky.
Podporovana takmer vsade, aj ked je o chlpok narocnejsia na zdroje (pre
mcu).

PNG - moderna kompresia o ktorej viem malo, len to ze stlaca dobre a
pekne a moze obsahovat aj transparenciu (ale neviem ci je automaticky
vhodna na perovky). Mala by byt na modernych tucnych platformach dost
dobre podporovana.

TIFF - je "balickovaci" format, v principe moze obsahovat aj ne- aj
komprimovane obrazky stratovo aj nestratovo... Z tohoto hladiska je
skoda sa nim zaoberat.

PDF/PS - obrazky su do nich zabalene znova v takmer lubovolnej podobe;
zaujimave su len preto, lebo su standardom v publikacii

vektorove formaty (napr. HPGL, WMF, dalej proprietarne formaty
kresliacich programov) - z bitmap je do nich zle/takmer nemozne
konvertovat, ale objemom dat a obsahom informacie (u peroviek) najlepsie...

wek