Schema AZS-215

Martin Záruba swz@volny.cz
Neděle Únor 13 20:39:28 CET 2005

Ja bych se pokusil popsat nekolik zakladnich typu a jejich vyhody a
nevyhody:

BMP - nekomprimovany format prosazovany predevsim Microsoftem, jeho vyhodou
je jednoduche ulozeni dat a tim i pomerne snadne zpracovani pomoci MCU.
Protoze ale neni komprimovany je pro internet pomerne nevhodny.
TIF - vetsinou nekomprimovany, bezeztratovy format, umoznujici ulozeni
ulozeni informaci potrebnych predevsim pri DTP zpracovani. Proto jej vetsina
grafiku preferuje. Soubor je ale casto o neco vetsi nez bmp.
JPG - komprimovany pomoci ztratove komprese. To umoznuje mnohonasobne
zmensit soubor pri zachovani slusne kvality. Pokud se zvoli rozumna
komprese, je casto bez zvetseni k nerozeznani od nekomprimovaneho. Vzdy ale
vznikaji v obraze jevy, ktere tam puvodne nebyly a ktere se projevuji
predevsim na hranach car ve forme vetsich ci mensich, ruzne barevnych
kostek. Je proto idealni na fotky, ktere jinym zpusobem nelze dostatechne
zkomprimovat.
GIF - pouziva bezeztratovou kompresi, ale na fotky temer nezkomprimuje,
navic uklada jen 256 barev. Zato velmi dobre komprimuje kresbu a umoznuje
upravit paletu, tak aby v ni byly jen opravdu pouzite barvy. Takze je vhodny
pro kresby s malo ruznymi barvami a/nebo s velkymi plochami jedne (tedy i
bile) barvy.
Samozrejme existuje mnoho dalsich specielnich formatu, ktere maji ruzne
dalsi vyhody a nevyhody. Jeden z prikladu:
PST - zakladni format Adobe, ktery dovoluje ukladat i nekolik pres sebe
prelozenych vrstev, vyberovych masek a dalsi pro grafiky cenne udaje.

Jsem si vedom, ze i kdyz jsem se tak rozepsal, je to jen velmi zkratkovity
popis.

Martin Zaruba