[MECH] frezovani a soustruzeni snadno a rychle :-)))))

DavidS d.free@atlas.cz
Pátek Prosinec 23 23:32:14 CET 2005

Trochu si rejpnu. Tyto informace nejsou státním tajemstvím, pouze je
nelze sepsat jednoducým způsobem a vydat jako knihu. Na učnáku nás tohle
nikdo neučil, tohle se soustružník/frézař/brusič/horizontkář naučí až
létama praxe. Zeptám se k čemu je vám potřeba znalost jaké to má mít
úhly břitu, když to stejně nezměříte, nakonec ten nůž budete brousit tak
dlouho dokud nezačne brát. Pokud zajdu do brusírny vidím asi tak patnáct
jednoúčelových strojů, většinou se dost podobají, ale každej umožňuje
něco jiného. O skříních plných přípravků raději ani nemluvím. Kdo tady
má možnost takového vybavení? Soustružnický nůž na dvoukotočové brusce v
garáži nabrousíte, není to lehké, ale dá se to. Ale frézu? To jde dost
blbě i na dobrém vybavení pokud to neumíte. V dnešní době se ostřené
nástroje používají hlavně v prototypové, nebo kusové výrobě, nebo pokud
to prostě nejde jinak. Dnešní přístup je ten, že pokud nemohu použít
VBD, tak se musí změnit konstrukce obrobku. Pokud si chcete vydělat,
nemůžete stát celej den u brusky a ostřit/vybrušovat nástroj. To se
skutečně děje hlavně v té prototypové výrobě, proto je výroba prototypů
tak drahá. Při běžné výrobě jsou vaše znalosti silně omezené na to, že
víte jakou VBD (karbid/povlak/utvařeč) použít. Na ty speciality pak máme
seřizovače. Mám na dílně dva pány před důchodem, zlatý ruce, pokud se na
něco zeptám, popíšou, vysvětlí, v tom problém není. Problém je, že na
jednom obrobku to tak je a na jiném ne. Na otázku "Proč je tomu tak?" mi
to sice nějakým způsobem vysvětlí, ale zároveň dodají že po 40-ti letech
mi to bude jasný. Dost jsem odbočil, já mluvím o firmě a vy to asi
chcete domů do garáže. O to je situace horší. Pokud mám stroj v garáži,
asi těžko budu investovat do drahých nástrojů. Výběr mezi nástroji na
burzách, ve výprodejích a bazarech moc není a tak budete dělat s tím co
seženete. Nechci tím nikoho odrazovat, jen jsem tím chtěl řící, že
určité věci v knihách prostě být nemohou.
David