Presnosti (napr. u odporu)

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Pondělí Srpen 1 17:15:56 CEST 2005

Zdravim,

> rad bych se dozvedel co to znamena, kdyz vyrobce v datasheetu
> udava, ze napr. odpor ma presnost 1 %, znamena to ze 68 %
> (normalni rozdeleni)  vyrobenych odporu je v toleranci 1 %
> (klasicka nejistota)?
>
> nebo se to udava jako rozsirena nejistota 95 %, pripadne 99.7%?
>
> nebo je to definovano uplne jinak? :)

jak je to s rozdelenim popravde receno nevim, ani zda to nejaka
vseobecna norma upravuje. Kazdopadne jsou hodnoty rad E navrzeny tak,
aby byly vsechny hodnoty prislusnymi tolerancemi pokryty (takze kdyz
mam 1k +-5%, tak tim "pokryju" 0.952..k az 1k05, na coz shora
navazuje 1k1 (0.945..1.155)k).

Z toho bych vyvozoval neprilis exaktni zaver, ze hodnoty se
predpokladaji priblizne rovnomerne rozdelene, zkratka se "se da
sehnat" (pokus+omyl) libovolna hodnota se zhruba stejnou
pravdepodobnosti.

Marek P.