Regulovatelny spinany zdroj

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Duben 4 22:29:26 CEST 2005

No, ono to NEJAK fungovat bude. Pred casem se to tady uz probiralo.
Takze: prepocitavat sirku impulzu 1x za 10 ms, to je opravdu dobre tak na
nabijecku kde nezalezi na zvlneni. Pokud bude na filtracnim kondu zvlneni
10% a spinany zdroj to ma vyrovnat, MUSI regulovat co nejrychleji, pokud
mozno po kazde sve periode. I tak se dostanete napr. u 12V zdroje na zvlneni
okolo 10 mV a dalsi snizovani znamena pouzit velke zesileni v zpetnovazebni
smycce (problemy se stabilitou atd.) Regulace procesorem  ano, je to dobra
vec. Ale za predpokladu, ze ten procesor dokaze po kazde periode zmerit
vstupni a vystupni napeti a potrebnou zakladni sirku impulzu vypocita z
pomeru vstupniho a pozadovaneho vystupniho napeti. Dale ji (uz jen o malo)
koriguje podle vystupu PID regulace (vliv zatizeni, ztraty na ubytkach
diody, tlumivky atd.) Protoze tohle delat na 100 KHz je zvrhlost, delaji se
u spinaku regulacni smycky analogove. Tohle procesorove rizeni maji napr.
tyristorove zdroje Simoreg (na 300 Hz se to pocita mnohem lepe a i tak je
tam 16 bit procesor) a proti analogovym tyristorovym zdrojum maji
fantastickou rychlost odezvy. Pri nabijeni a vybijeni baterek (zdroj
protinapeti s minimalnim odporem je vzdycky problem) se proud nastavi behem
1 periody a zpravidla bez prekmitu. Dokonce drzi proud i pri znacnem
kolisani vst. napeti. Nabijecky s analogovou regulaci se dotahuji na zadany
proud radove vteriny a za jistych podminek (pozadovana presnost 0,5 % a na
120V nabijecce je jen par clanku) i minutu. Zakaznik tehdy zvolil misto
Simoregu levnejsi nabidku od jiste firmy, kde se udajne ve dvou lidech
snazili pul roku o vyvoj digitalni regulace, az tam nakonec dali analogovou
:-)

Andel