Pro nove konferujici - hacky a carky

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Středa Říjen 6 21:16:24 CEST 2004

On Wed, 6 Oct 2004, radek kasal wrote:

> [...]

Nabizim asistenci.

Jeste by to chtelo prilozit Billyho a jeho nohsledy, co nacpali nektere
znaky v CP1250 do rozsahu 0x80-0x9F, coz ma podle ISO specifikaci byt
rezervovana oblast pro kontrolni znaky, LSB-set obdoba rozsahu 0x00-0x1F.

> Tomu nerozumím, co máte proti háčkům a čárkám? Já to spatřuji jako
> obrovskou výhodu. Jak to chcete řešit bez háčků?

Jednoduse. Bez hacku. V pripade kde muze dochazet k nejednoznacnostem, bud
pouzit jinou formulaci, nebo zapsat ha'c^ky a c^a'rky. Nebo pouzit
sprezky, jako pred Husem. Nebo prelozit do nejakeho rozumnejsiho jazyka,
kteremu rozumi vyznamnejsi procento lidi na planete nez takove diakritikou
zahnojene, narodnimi obrozenci poskozene, zbytecne slozite, a v globalnim
meritku skoro nepouzivane zvrhlosti jako je cestina; moderni lingua franca
je anglictina.

> 1) zrušit příslušné zvuky
> 2) zavést speciální znaménka na místo oháčkovaných písmenek
> 3) jako v angličtině - vyslovuji ne podle písmenek, ale podle toho v
> jakém slově jsou písmenka použita
>
> Ani jedna varianta mi nepřipadá lepší než háčky a čárky. Navíc jsem
> přesvědčen, že při současném výpočetním výkonu počítačů není nejmenší
> důvod háčky a čárky ignorovat.

Dalsi duvod je potreba prilis velkeho mnozstvi klaves na klavesnici. Pri
psani vsemi 10 a potrebe casto kombinovat pismena a cisla a specialni
znaky se s hacky a carkami dostavame do docela osklivych problemu. Rozdil
mezi tremi a ctyrmi radky klaves potrebnymi pro psani je rychlostne (a na
zapestich a bolesti kloubu) docela znat.