Regulace DC motoru stridou

Krucinsky Ladislav ladislav.krucinsky@linde-mh.cz
Úterý Květen 25 12:05:51 CEST 2004


Připojím něco málo:
Počet kartáčů představuje kompromis mezi cenou, proudovým zatížením a záběrovým momentem (čtyři kartáče = točíte rotorem "dvěma rukama" proti sobě - vzniknou dva páry pólů které se přitahují / odpuzují). Více pólů ztrácí smysl vzhledem k uplatnění záběrového momentu a problémům s komutací (pozor - neplést s krokovým motorem, tam není komutátor). 
Dva kartáče na 90°= točíte rotorem jednou rukou. 90°tam není kvůli přístupnosti (dělají se i malé ss motůrky s touto geometrií) ale aby vznikl jeden dominantní magnetický pól na kotvě - proud totiž může teoreticky protékat v podstatě všemi závity kotvy ale mezi dvěma kartáči 90°jich má míň - teče tudy a tudy tvoří pól. Uvědomte si, že závity na kotvě jsou spojeny na lamelách všechny dohromady ať se jedná o smyčkové nebo vlnové vinutí. Pokud jsou dva kartáče na 180° musí mít kotva lichý počet pólů. Pak je dominance zase zajištěna tím, že jedním směrem to má ten proud snazší - míň závitů. Tyto motory ale mají nižší záběrový moment.

Ad natáčení držáků uhlíků - používá se pro symetrizaci reverzovaných pohonů, jde o to aby úhly mezi póly byly pro oba směry při rozběhu stejné. V praxi se to provádí tak, že se motor nechá běžet s konstantní zátěží jedním a pak druhým směrem a držákem se vrtí tak dlouho až je proud v obou směrech při stejné zátěži stejný.

Jinak regulace DC motorů sériových (od 200W do 6 kW v případě vysokozdvižných vozíků) se provádí zcela běžně pomocí PWM modulace na kmitočtu typicky 16 kHz. Nevím o tom, že by byly nějaké zásadní komplikace. U motorů typu SEM už je to sofistikovanější.

zdravim - regards - tschuess

Ing. Ladislav Krucinsky
specialista servisu
Linde Material Handling Ceska republika s.r.o.

je to dáno vypoctem s ohledem na povolene zatizeni lamel a kartacu a
konstrukci vinuti (konfiguraci).
Vsechny spojitosti uz si nepamatuji. Teoreticky muzete zkusit pohnout
brylemi (nosic kartacu) o par stupnu do vyhodnejsi polohy,
ale nemuzete bez previnuti rotoru prehazovat posloupnost palarity v
konfiguraci. Je to jakoby jste chtel naucit IO na napajeni treba z 14/7 na
10/7
bez zasahu do jeho konstrukce. Jen dym bude odpovedi.


::Mimochodem umíte vysvětlit dynamo z autobusu. Ma 2 uhliky, přilozeny
::ke komutatoru pod uhlem 90stupňů.

Stejne i tramvajove motory. Konstrukce je zde podrizena moznosti snadnejsi
udrzby kartacu(bez demontaze).

Milos



_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
HW-list@mailman.nethouse.cz
http://nethouse.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list