spotreba MT

Miloslav Kazda miloslav.kazda
Středa Březen 17 14:52:51 CET 2004

Vzoce se zakladnimi jednotkami jsou vhodne pro teoreticke ucely
(napr. kdyz chcete odvodit jiny vzorec), ale k vlastnimu vypoctu
se uz moc nehodi, protoze takovy vypocet obnasi navic prevody
a pocita se potom obvykle s dlouhymi cisly, ktera obsahuji velky
pocet nul, nebo musite zadavat exponenty. V obou pripadech je to
prace navic a s nulami jeste hrozi riziko snadneho preklepu. Nakonec
mate jakesi nic nerikajici dlouhe cislo, ktere zase musite prevest.

Na el. krouzku zasadne ucim deti, aby do vzorcu zadavaly cisla
tak jak jsou a nasledne odvodily, v jakem nasobku vysel vysledek.
Pokud resite nejaky slozitejsi obvod, pocitate vicekrat, ale protoze
hodnoty byvaji stejneho radu, odvozeni spravne predpony vysledku
provedete jen jednou.

U casto pouzivanych veci rovnou uvadim vhodne tvary. Napriklad
ohmuv zakon doporucuji implicitne pouzivat s mA, V, kOhm,
nebot to je v elektronice nejcastejsi situace.

Osobne si myslim, ze jsou mezi nami lide, jenz nepochopili,
ze predpony jsou u jednotek proto, aby nam setrily praci;-)

S decibely je to podobne, tedy jejich pouzitim se zbavime spousty
nul a cely vypocet se zprehledni. Kdyz si na ne zvyknete, vubec
necitite potrebu prevadet na "normalni" jednotky. Kdyz do prijimace
vleze -110 dBm je jasne, ze je to hodne malo a ze se to asi bude muset
zesilit. Kolik je to fW nikoho zajimat nemusi (pokud by zajimalo, tak je
to 10^(-11) mW = 10^(-14) W = 10 fW).

Kdyz vim, ze potrebuji napriklad zesilit signal o cca 50 dB, je na prvni
pohled jasne, ze k tomu muzu pouzit 4stupnovy zesilovac s tranzistory
se ziskem neco pres 12 dB (tento udaj je pochopitelne v DS uveden
pouze v dB).

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: "Marek Pavl?" <marekpavlu@mybox.cz>