bezdratovy prenos dat

Pavel Hudecek phudecek
Středa Březen 17 14:52:43 CET 2004

Radek a Petra Vickovi wrote:
> Ne. Chci si zkonstruovat blesk na fotografovani podobny
> systemum s TTL merenim. Je mi jasne, ze asi nejsem schopny
> dekodovat ruzne (fotim na Minoltu a Olympus) komunikacni
> protokoly systemovych blesku (i celkem svetoznama firma Metz
> s tim ma celkem problem u svych SCA adapteru) a tak bych
> chtel, alespon mit blesk s korekci intenzity zablesku a
> zvazuji nejak do systemu zaintegrovat i zmineny flashmeter,
> ktery by podle na nem nastavene expozice ridil bleskovou
> jednotku.

Trosku jsem se tim zabyval a myslim si, ze vytvorit jednoduchy systemovy
blesk by nemel byt problem. Aspon co mi je znamo tak napriklad Olympus
(=Praktica) a Pentax maji na patce jeden kontakt, ktery slouzi pouze k
vypnuti blesku v pripade, ze cidlo ve fotaku zaregistrovalo dostatek
svetla z blesku. Blesky jsou rizeny bud tyristorem nebo IGBT. Ja jsem si
predelaval k Pentaxu blesk rizeny tyristorem, ktery v sobe mel nejaky IO
na vypinani tyristoru, takze to bylo celkem jednoduche. Jinak bych asi
volil ovladani tranzistorem IGBT.

> [...]
> nez sam zhasne,(zatim jak mam informace delaji to i
> systemove blesky) takze prvotni testovaci idea je postavit
> klasicke zapojeni vybojky s kondenzatorem a spoustecim
> trafickem, ale spousteni vyboje bude ridit zatim nejaky maly
> PIC a ten bude i spoustet i paralelne zapojeny tyristor k
> vybojce. Ten tyristor srazi napeti na vybojce a tim ji i
> zhasne (velmi usporne by bylo ten zbyly naboj neutopit v
> tyristoru, ale nejak jej rekuperovat vzhledem k tomu ze by
> to melo jet z baterie). Samozrejme se budou muset vyladit
> nejake zhaseci a startovaci casy, ale snad by to tak mohlo

Rizeni smerneho cisla (ci vykonu zablesku) je podle mne pouze rizenim
delky zablesku. Vrazeni jakekoli spinaci soucastky do obvodu totiz
urcite zpusobi zmenu prubehu vyboje, takze s nejakou pribliznou
kalibraci by snad mohlo jit zjistit, jak dlouhe doby vyboje maji byt.
Pri nejmensim by jako flashmetr sel pouzit fotak, zmenou clony si
nastavovat pozadovany vykon a na patce blesku merit, kdy ho fotak vypina...

> Odpalovani bych rad bud v navaznosti na blesk fotaku a nebo
> pres paticku a asi bezdratove jelikoz dost casto fotim v
> terenu, kde je s dratama vzdy potiz.

Nejvetsi problem jsem mel s vytvorenim patky blesku. Ten blesk, co jsem
upravoval, mel jen stredovy kontakt a ja jsem potreboval pridat dalsi
dva kontakty... Nakonec jsem to nejak slepil, ale moc dobre to
nevypadalo, hlavne kdyz to fungovalo...

> Mozna ze by stalo za to zkusit odchytit tu komunikaci mezi
> bleskem a fotakem, ale nevim jestli to ma vubec nejakou
> sanci na uspech. Mel jsem rozbranej original minoltackej
> blesk a je v nem nejakej Atmel takze komunikace nebude
> urcite nejaka trivialni.

Komunikaci bych se asi nezabyval, pokud k ni nesezenete (jako ze asi
nesezenete :-) popis. Vetsinou se pouziva ale na sofistikovanejsi funkce
jako napr. zapinani predblesku, pomocneho svetla pro zaostrovani,
synchronizace na druhou lamelu, nastaveni ZOOMovaci hlavy blesku podle
ZOOMu na fotaku apod.

Hynek Sladky