Offtopic Topeni

Petr Krc pekr
Středa Březen 17 14:55:06 CET 2004

Lubor Otta wrote:
> Mam doma v jednom patre maly okruh se 4- mi radiatory, kotlem MT10
> s interni expanzkou. Ta je ocividne poddimenzovana, protoze pri
> zmenach teploty 20-96 se tlak meni .5-2 Atm. Pridavat expanzku se mi
> nechce, rad bych systemu nejak odlehcil,

Jeste je tu moznost doplnit k expanzomatu externi vzduchojem
(vysroubovat ventilek ze vzduchove casti expanzomatu a vhodnou
hadici pripojit druhou tlakovou nadobu). Nezvetsi se tim sice
expanzni objem pro vodu, je vsak mozno vyuzit stavajici objem
expanzomatu temer na maximum a soucasne snizit rozdily tlaku
a to vse bez vypousteni topeni.
Mam to tak doma uz nekolik let (200l expanzomat + cca 100l
ve dvou vzduchojemech nastrkanych do jinak nevyuzitelnych prostor
pod schody a za kominem). Podminkou je samozrejme dokonala (plyno)
tesnost spoju a konstrukcni provedeni expanzomatu umoznujici volny
pohyb membrany az k dorazu.

Pro uplnost jeste vzorec pro vypocet exp. nadoby z knihy 'Moderni
vytapeni bytu a rodinnych domku' (Mrazek, Sustr, Janous) str.112

--- cut ---
Vypocet objemu tlakove expanzi nadoby:
======================================
V = 1.3 * G * Dv * (A / (A - p1))    [dm^3;-,kg,-,kPa,kPa]

V  - objem expanzni nadoby v dm^3
G  - hmotnost vody v otopne soustave v kg
Dv - zvetseni merneho objemu vody pri ohrati z 10stC na danou teplotu tp:
     tp -   55       70       90       95      100    [stC]
     Dv - 0.0141   0.0224   0.0355   0.0392   0.0431  [dm^3/stC]
p1 - absolutni nejvyssi staticky tlak v otopne soustave
A  - nejvyssi absolutni tlak v otopne soustave

Oproti jinym vzorcum je zde bran zretel na nelinearni zavislost objemove
tepelne roztaznosti vody.
Tlak p1 udava vysku vodniho sloupce a tlak A byva odvozen od parametru
pretlakoveho pojistneho ventilu, oboji je v absolutnich hodnotach.

--
Regards
           Petr Krc