Kvalita programatora - long

Ales Prochaska prochaska
Středa Březen 17 14:54:16 CET 2004

> Nikdo s Vami nesepise smlouvu kde bude smluvni pokuta za pripadne chyby. A neni
> se mu co divit. Ted se totiz dostavame k jadru pudla.

Sepise. Pokud vim, byva odpovednost za skody zpusobene nespravnou
funkci software soucasti smluv i v Cesku, dokonce se proti tomu da
pojistit apod.

> Jak mam jako vyrobce SW davat zaruku na svuj SW kdyz ani vyrobce OS mi zadnou zaruku
> nedava. Tohle je podle mne totalni pruser celeho programovani.

Nevidim to tak cerne. I my se treba potykame s chybami OS, ale nakonec
se to vzdy nejak vyresi. Krome toho by bylo vice nez problematicke
stanovit konkretni odpovednost - treba kdyz by nejaky filuta vyuzil
jinak marginalni chybu v OS ke specialne vytvorenemu programu, o
kterem by predem vedel, ze chyba OS neprimo zpusobi znacnou skodu.

> Nemate ani zaruku na vyvojove nastroje. Muzu Vam rict, ze jsem byl
> jeden z postizenych chybou VB 6.0 kdy nebylo mozne sestavit
> instalacky na ceskych woknech.

Tohle je vetsi problem nez chyby OS. Nas trapi chyby ve vyvojovem
prostredi daleko vic nez chyby v operacnim systemu. Vlastne ani ne tak
chyby, ale spise Vami zminovana "ochota" vyrobce se jimi zabyvat +
silene vysoke, az prohibitivni naklady na prechod na jinou platformu.
Sami jsme to vyresili dosti radikalne: vlastni jazyk, vlastni vyvojove
prostredi, vlastni knihovny.

Ovsem jeste horsi jsou chyby v knihovnach kterym se neda vyhnout -
napriklad dodavanych k unikatnimu hardwaru nebo nenahraditelnym
komponentam celeho reseni.

> Vubec by mne zajimalo jak je mozne, ze je mozne prodavat SW bez
> zaruky. To snad uz musi hranicit s nejakym porusenim obchodniho
> zakoniku. Pritom kdyz naprogramujete blbe cip a ten Vam zdemoluje
> stroj za x penez je vinik jednoznacny.

Neni bez zaruky, sam uz jsem z duvodu chyb nekolikrat vracel software
dodavateli. Rozumnejsi firmy dokonce nepozaduji na zakaznikovi ani
presnou specifikaci chyby, proste vezmou cedecko zpatky a vrati
prachy.

Horsi je to z odpovednosti - kdyz je spatne naprogramovany cip
soucasti dodavky stroje, pak ma dodavatel zcela jednoznacnou smulu. U
SW se ovsem da zcela trivialne doplnit klauzule, ze soft neni urcen
pro provoz v aplikaci, kde by jeho chyba mohla zpusobit nejakou skodu
a je vymalovano :-(

> Dokud se toto nezmeni tak budou lidi nadavat na programatory a dle
> meho opravnene. Musim to priznat i kdyz je to strelba do vlastnich
> rad.

> RadekCX

Tak tak, programatori jsou nejhorsi cunata za vsech.

Ales Prochaska