Ozivovaci proces NiMH baterie

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 14:34:42 CET 2004

To, ze se akumulator chova jako koncenzator je v poradku,
jen by mel vykazovat kapacitu radu kF:-)))

Koupit novou je samozrejme skoro jedina moznost. Pokud
by Vam stacila kapacita 20-30 % puvodni hodnoty (asi spis
na hrani nez do UPS) a baterie pri pripojeni na zdroj nezere
temer zadny proud, pripojte ji pres odpor na zdroj nejakeho
vyssiho napeti (30 V pro 12V baterii, odpor tak, aby pri
15 V prochazelo cca 0,1C) a obcas se prijdte podivat.
Po nejake dobe by napeti melo zacit klesat. Az napeti prestane
klesat, vybijte ji proudem 0,1-0,5C na 10 V (nebo do zvyseni
rychlosti poklesu) a proces opakujte. Az po nekolika cyklech
by napeti melo klesat pod 13,5 V. Tehdy se da rici, ze se
chovani baterie blizi k beznemu stavu. Nyni nabijejte prez noc
zdrojem napeti 13,5-13,8 V (proud nemusite omezovat, stejne
nebude nijak zavratny), vybijte, nekolikrat opakovat, a znovu
nabijte. Zkuste vybijet a merit kapacitu, proces je hotov.

Protoze predpokladam, ze baterie potom nebude pouzivana
do UPS (tam bude nova) uvadim i bezproblemovy zpusob
nabijeni gelovych baterii: Pripojit na zdroj napeti  13,2-13,8 V
a nechat tak libovolnou dobu (pro nabiti nove baterie na 50 %
staci asi nekolik h, 100 % pres noc). Baterii muzete klidne
nechavat trvale pripojenou ke zdroji a bude odebirat pouze
udrzovaci proud. Pokud je baterie nova, je vhodne omezit
max proud na 2C. Rozsah napeti nutno dodrzet.

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: "Pavel ?pinar" <pavel.spinar@seznam.cz>
> Ahojky, kdyz ctu vasi vasnivou debatu o NiMH baterkach,tak se taky rovnou
> zeptam :
> Mam starou UPS.Byla pouzivana cca 1.5roku v kuse,pak 1/2 roku
vubec.Baterie
> je v ni ocividne v krystalovem nebi. Je to bezudrzbova LONG 12V/7Ah (ma
> spuntiky,ale je asi gelova). Kdyz jsem ji zkousel nabijet pres odpor,
> nedostyal jsem do ni nic.Chova se v podtate jako kondenzator :o) Mam ji
> [...]
Nemelo