stmivac na zarivku ? (Was: ZSD-16)

vaclav.vobornik@aliatel.cz vaclav.vobornik
Středa Březen 17 14:34:41 CET 2004

Jaroslav Lukesh wrote:

> Vsichni tady basnite o radioaktivnich sviticich "fosforech" co sviti samy
> od sebe. Ale co takovy ten, ktery napred osvetlite a pak nejakou dobu
> sviti? Ten je radioaktivni, ci ne? A co je to zac?
>
> Diky, JL.

"Nasvecovaci" svitici barvy obsahuji pouze luminofor. Nejcasteji
je to sirnik zinku (pripadne vapniku, barya, stroncia). Problem
je ovsem v tom, ze tyto latky musi byt extremne ciste, pouze s
urcitou primesi tezkych kovu (vizmut, med, mangan) a krystalicke!
Beznym postupem - srazenim - vznikne sirnik amorfni. Do krystalic-
keho tvaru se prevadi dlouhodobym zihanim za vysokych teplot. To
by byl hlavni problem amaterske vyroby.
Jsem presvedcen, ze se da nekde koupit. V roce 1963 jsem koupil
"Fosforescencni svitici barvu Malux" (100 g za 13.50 Kcs) v dro-
gerii. Ta ovsem obsahovala krome luminoforu jeste pojidlo. Byla
urcena k nateru na zed. Stale funguje stejne dobre.

                       D. Drozen

           Alcor s.r.o., Fr. Krizka 11, 170 00 Praha 7
            tel.:    +420-2-20570308
            email:   alcor@alcor.cz
            web:     www.alcor.cz