koncentrace chloridu pro leptani

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 14:24:14 CET 2004

Pridam svuj nazor, ac chemik nejsem. Chlorid zelezity tu mam leta letouci,
koncentrace se postupne menila od nasyceneho roztoku (na dne lahve urcity
podil nerozpusteneho chloridu) az po dnesni uz pomerne naredeny roztok
(dolevani lety odparene vody a na druhou stranu nedoplnovani
vycerpaneho/zreagovaneho chloridu). Jedine, co jsem obcas delal, bylo doliti
urciteho mnozstvi kyseliny chlorovodikove za ucelem rozpusteni medeneho
kalu - to fungovalo dobre...

No a ted k meritu veci: behem doby jsem v podstate nepozoroval nejak
vyznamnou souvislost mezi koncentraci a dobou leptani. Kde ovsem je
souvislost znacna a rekl bych skoro az exponencialni, to je teplota lazne.
Dnes leptam skoro vyhradne tak, ze lazen v plastove nebo keramicke misce
napred ohreju v mikrovlnne troube odhadem (nemeril jsem) tak na 50 - 60
stupnu (mozna je to i vic) a desku pak necham plavat na hladine medi dolu
(rozpustena med ma sanci "odpadavat" smerem dolu a nezustava lezet na
desce). Vyleptano je radove za nekolik minut a skutecne snad kazdy stupen
teploty smerem nahoru to velmi urychluje... Kdyz mela drive lazen pokojovou
teplotu, trvalo to treba pul hodiny nebo i dele. Samozrejme to predpoklada
pouziti teplotne odolne kryci vrstvy; na kusovou vyrobu mam "modrou folii"
od CadWare v kombinaci s laserovym tiskem a to pro tento zpusob naprosto
vyhovuje.

Jirka