k cemu je treti vinuti transformatoru?

Jaroslav Lukesh lukesh
Středa Březen 17 14:30:57 CET 2004

Ned?vno jsem to vid?l v antikvari?tu v n?jak? kn??ce (nevzal jsem si ji)
jako stabiliz?tor s??ov?ho nap?t? pro ur?it? zn?m? odb?r. Ale kdy? mi vyjde
chvilka stav?m se tam a pod?v?m jestli tam je?t? je, kdy? tak po?lu scan.

Zdrav? JL.

----------
Odes?latel: Petr Simek <psimek@jcu.cz>
Komu: HW (el. adresa) <hw-news@list.gin.cz>
P?edm?t: Re: k cemu je treti vinuti transformatoru?
Datum: 16. kv?tna 2002 14:20

On Thu, 16 May 2002, Krucinsky Ladislav wrote:

> [...]
> Mam nabijecku trakcnich baterii do vysokozdvizneho voziku, neni impulzni
> je na principu sitovy transformator na EI jadru, sekundar medeny pasek
> asi 4x1 mm, dvoucestne usmerneny (vyvedeny stred) a trocha inteligence
> na vypnuti primaru po dosazeni urciteho napeti nabijene baterie. Na
> strednim sloupku EI trafa je namotan v jedne sekci primar, ve druhe
> sekundar a rad bych vedel na co je treti vinuti, ktere je v oddelene
> sekci nejtensim dratem a paralelne k nemu je nepolarni kondenzator 12uF
> / 400V. Nabijecka nema predpoklady produkovat jakekoliv sitove ruseni -

To je zajimave. Ma to na primaru nejaky obvod na tlumeni proudovych
narazu ? Muj nazor je ze to mozna je rezonancni obvod (ale poustim se
trochu na tenky led). Jde o to ze akumulator je tvrdy zdroj a spotrebic,
trafo na takovy proud je taky tvrdy zdroj, takze bez proudoveho omezeni
to muze ve spickach kazde pulvlny davat do akumulatoru pres diody velmi
velke proudy.

Slysel jsem ze male nabijecky je omezuji napriklad zarovkou v serii
s primarnim vinutim trafa - maly proud, mala teplota a odpor vlakna
zarovky a tedy vetsi vystupni napeti - vyssi proud ve spickach, vyssi
teplota a odpor vlakna a dojde ke zmenseni vyst napeti.

Mozna to funguje tak ze trafo je udelane na mensi napeti nez je potreba
k nabijeni akumulatoru (a otevreni) diod. nicmene do kondu se uklada
energie ktera pak vyvola rezonancni narust napeti - otevre se mustek
a energie ulozena do kondu odtece do akumulatoru. Proud bude omezen
rezonancnim proudem toho obvodu , takze nedojde k nezadoucim spickam
vlivem kolisani vstupniho sitoveho napeti.

> snad krom? spinani tech dvou sekundarnich diod. Odpojovani primaru je
> relatkem. Vystupni proud je deklarovan 25A pri 24V.

Bylo by zajimave to overit - pri odpojeni toho kondu by to melo prestat
nabijet, respektive napeti na sekundaru by melo poklesnout.