Vyroba elektriny - modry krystal - skeptik

hwnewskonference hwnewskonference
Středa Březen 17 14:32:37 CET 2004

> Byl jsem uz dnes po ranu tak drzy, ze jsem mailem poslal jeden z tech
> nekolikrat uvedenych odkazu panu Dr. Grygarovi, ktery je znamy svym
> rozhledem po stavu svetove vedy. Odpovedel mi presne to, co jsem cekal.
> Dovolim si ho ocitovat:
> Pekny den
> Jakub Serych

Nemam sice vedomosti fyziky na urovni 0,8-1,5 sam sebe :)))), ale nazor s
dovoleni sdelim.

1. Stav informatiky ve svete je jiz takovy, ze je treba pri kazdem objevu
brat na zretel skutecnosti, nad kterymi jste mohli drive mavnout rukou ...
mam ted na mysli, kolik sdelit, komu sdelit a jak sdelit.
Vemte si jednoduchy priklad: mysli si tu opravdu nekdo, ze pokud by podobny
objev udelala NASA, ze by nekde nekdy bylo neco publikovano ? Jde o penize,
o zajmy, o strategie ... pokud by nekomu slo o blaho lidstva, tak je to bud
vyjimecny jedninec a preju mu timto hodne osobni bezpecnosti (!) a nebo
recesista. Stejne tak tady. Uvedeny institut je zrejme vladni. V Rusku maji
AN a jeji instituty a instituty jak se nazyvaly "naucno issledovatelskije",
ty jsou dnes neco jako nase vyzkumne ustavy, cili v podstate prispevkove
organizace a nebo ani to ne. Maji tudiz sve vlastniky. Pro Putina, ktery
takoveto zpravy bytostne miluje a potrebuje, je to velky triumf velmi
posramoceneho ruskeho sebevedomi a myslim, ze je to dobre.
Dr.Grygar je vedec. Pro neho, ac s mnoha jeho nazory nesouhlasim, je
rozhodujici vedecka publikace. Mohu Vam zodpovedne rici, ze dnes, kdy je
kriteriem vedce pocet odpublikovanych dat, kdy je kazdy druhy postup v
chemii (ma nejvice publikaci rocne) vylhany a nereprodukovatelny, kaslu
srdecne na podobne argumenty a naivni klise. Studena fuze vysla v Science ci
Nature, ktere maji nejvyssi impact factor a presto jak to dopadlo. Vsichni
si vzpominame. Bublina splaskla. Cili tvdrim: budme trpelivi, pokud bude
vule neco takoveho dostat mezi populaci, stane se tak. V opacnem pripade s
tim stejne nikdo nic neudela, protoze fyzika pevnych latek je tak narocna
veda, ze nelze casto bez mnohaleteho zazemi vubec o napodobeni rady postupu
ani uvazovat.
2. Berte take v uvahu co dokazi novinari. Moderni zurnalistika je spise
loveni tucnych palcovych titulku nez snaha o objektivni (a vyvazene
:))))))) ) zpravodajstvi ...

osobne nejsem skepticky, ale ani zadny rusofil ! S kolegou jsme si z Ruska
nechali privezt predloni na okopirovani casopis ci spise sbornik, ktery se
nesmel nikdy vyvazet mimo Rusko pred 89tym. Ani do bratrskych statu RVHP.
Byl to casopis jednoho takoveho naucno-issledovatelskogo instituta. Vetsina
postupu z neho byla patentovana, jenze v patentech, to vite, obcas nektere
skutecnosti - a k certu ty nejvyznamejsi :)) - chybi. V tom casopise ne. Tam
je vse jak ma byt. a databazi postupu jakou jsme tim ziskali, nelze penezi
vubec vycislit - to je totiz 40 let vyzkumu v tom celem vsesvazovem
institutu. Chci tim rict, ze nepodlehejme iluzim, ze co je z Ruska, stoji za
starou backoru. To by mohla byt fatalni chyba. Bohuzel dr.Grygar ma obcas,
alespon se mi zda, a to nezavisle na tomto vyjadreni, ale mohu se mylit,
tendence podobne uvazovat ... a to je mi u vedce a popularizatora toho
formatu lito.

Preji hezky den, Simon Cihelnik