ERP, EIRP - co to presne je?

Josef Kokes kokes
Středa Březen 17 14:30:15 CET 2004

Mily Michale,

Vykon zarovek se da snizit nekolika zpusoby:

Pokud budes snizovat proud pomoci odporu, snizi se i napeti na zarovkach.
Zarovky maji odpor pri 300W a 220V: 220^2/300=161 Ohm. Pokud zanedbame zmenu
odporu zarovky pri nizsi teplote, tak nam vyjde pro pozadovany vykon 50W
musi byt na zarovkach napeti (50*161)^0.5 = 90V. To by znamenalo regulacni
odpor 220*161/90-161 = 232 Ohm a musi vydrzet vykon (220-90)^2/232 = 73W !.
To je ale jen teorie, kdyby sme pocitali snizeni odporu na zarovkach asi
trojnasobne - 54 Ohm, coz neprehanim, bude napeti na zarovkach potreba
(50*54)^0.5 = 52V, regulacni odpor tedy 220*54/52-54 = 174 Ohm se zatizenim
(220-52)^2/54 = 162W !!. Je myslim jasne, ze takovyto regulacni odpor
nebudes moci dat do vypinace, snad primontovat k radiatoru ustredniho
topeni.

Proto se regulace provadi pomoci polovodicovych spinacu, krere snizuji vykon
zarovek tak, ze zapinaji jen na mensi casovy usek. Nejjednodussi priklad je
snizeni vykonu pomoci diody, ktera bude poustet proud do zarovek pouze
polovinu casu, takze vykon zarovek se snizi priblizne na polovinu.
Samozrejme, pokud budeme brat zase v uvahu jiny odpor zarovek pri nizssim
vykonu, bude pri pouzito diody vykon ne 150W, ale mozna 200W. Ale pozor,
pomoci diody se snizi frekvence blikani ze 100Hz na 50Hz. Uz to bude videt,
ze to blika.

Pro regulaci zarovek v lustru bych tedy pouzil asi triakovy regulator, ktery
bych si koupil v obchode. Myslim, ze to zabere nejmene casu a vice casu
zbyde na ten sex, coz je samozrejme dulezitejsi. Navic, pokud budete
laborovat s regulaci a nebude se Vam darit, partnerku to muze odradit. To
bych radeji neriskoval.

Jirka