OT 50tka a podobne subjekty

Karel Kulhavy clock
Středa Březen 17 14:29:51 CET 2004

> Tak to je dost bidny typ mikrovlny, jaka je to znacka ?

Nejsem si uplne jist a navic se mi nechce delat ani negativni ani pozitivni
reklamu. Ani jmeno providera neprozradim.

> Rad bych vyuzil toho ze je tu autor ronji - nemohl by jste se trochu
> rozepsat ohledne limitace ronji pocasim ? Podle vyse uvedeneho jste asi

Jeden spoj (ten bliz u me) je blbe zamerenej (zprasenej drzak). Merak sily
signalu misto "60" ukazuje "1.7".  Kvuli tomu to dneska rano to bylo limitovano
pocasim :-) Prihnala se vanice, spickova neviditelnost 100m. Videl jsem z okna
stenu snehu jak se blizi, tak jsem pustil ping -c.  Chvili nic, pak se nahle
objevil packet loss asi 10% na 2 sekundy, pak byl packet loss asi 2% po dobu
1-2 minuty (ruzne to kolisalo) a pak to stejne nahle jak to zacalo veskery
packet loss zmizel.

Kdyz ten smejdskej drzak jeste nebyl pohnutej (uz mam na stole ten spatny dil
predesignovanej, jen se ceka na prilezitost k montazi), tak to jelo bez chyby
i kdyz barak s vysilacem uz kvuli mlze davno nebyl videt a jen bylo videt
okem neprilis vyrazne svetylko z toho, co driv byvalo jasne ostre svetlo.

Jinak pri desti vypadky zasadne nanastavaji. Pri snezeni pouze pri
"zachvatovych" vanicich na jednotky minut. Vzdalenost je 260m, max. doporucena
pro danou sestavu 750m. Pak je tam druhej kus, max. doporucena vzdalenost 500m,
provozovano na 200m. Chova se to prakticky stejne.

O sile signalu si nejlepe udelate predstavu, kdyz vam reknu, ze jsem pustil
ping -c, dejchnul jsem na cocku az se uplne cela zamlzila, a nevypadl jediny
paket. Taky jednou diky vade v designu a instalaci byla cocka zevnitr kompletne
pokryta kapickami vody o prumeru asi 0.5mm a jelo to bez problemu.

A kuriozita: jednou jsem proplachoval pojitkem stovky tisic paketu a cekal jsem
na vadny. Najednou jsem zaslechl krakoravy vykrik havrana co letel kolem naseho
baraku a v tom okamziku vypadl jediny paket :-) Zrejme proletel skrz svazky.
Pak zase byly nekonecne desitky minut bez chyby.

> uz nasbiral hodne zkusenosti s provozem. Zajimalo by mne jak je to odolne
> proti desti snezeni a mlze, pri jakych vzdalenostech apod.

> Gratuluju - ta konstrukce na www je rozhodne inspirativni. Jen bych mel
> pripominku (jak jinak u mne) - je tam spoustu popisu jaky ktery uhelnik
> a sroubek pro prichyceni je zapotrebi, ale zadny popis toho el. schematu,
> to clovek musi tak nejak 'vycuchat'. Rozhodne musim rict ze to reseni

Myslite jako takovy ten popis co byva treba v Amaterskem radiu, jak se tam
rozebira, jak zapojeni ideove funguje, kde nastavaji jake deje a situace
a tak?

Ono to mechanicke provedeni je dulezitejsi nez elektronicke. Elektronicky to
snad zvladne kazdy alfabet sletovat podle planku, tam snad nemusi bejt
sahodlouhy vysvetleni. Navic je tam jakysi hruby popis jak to ozivit a
otestovat.

Nejvic problemu nastava s mechanikou. Co jsme meli (a odstranili :) ) bylo
a) Konektory. Na pocasi i mimo pocasi se z nich staly zombie. Fix: svorkovnice
b) Pocasi v roure. Z elektroniky se stala zombie. Fix: rouru uzavrit, zatmelit
c) Drzak vyviklan vetrem. Fix: predimenzovat
d) Vlhkost v roure. Fix: lepsi tmelici postup, silikagel, bily nater proti
   destilacnimu syndromu
e) Nesnadne zamerovani. Fix: vyvest svorkovnici s mericim slahounem z pixly
   ven.
f) Velky Zluty Nacelnik (Slunicko). Fix: delsi striska, mensi odpor pro PIN
   diodu, cerny nater vnitrku strisky.
g) Rozpusteny vnitrni nater (=vodni sklo se sazema) vodou (instalovali jsme v
   desti :) ). Fix: cerny matovy akrylat.
h) Mlzeni cocek. Fix: odpory na vytapeni cocky

Vidite, ze elektronicke problemy nebyly, zato mechanicko/meteorologicke, proto
tolik reci o sroubkach a malo reci o tom, jak elektronika funguje.

> futrovani 1MHz signalu na linku v dobe kdy nejdou data aby to nebralo
> sumy je rozhodne poucne. Jen mne ponekud pobavila ta Vase zaliba v TTL
> hradlech, to hromadne spojovani na TX LED ... :-)

Mate pravdu, bylo by to lepsi bud predesignovat na "S" hradla (jak mi nekdo
psal) aby jich tam bylo mene, nebo jeste lepe, na nejaky vykonovejsi
vysokorychlostni FET(y) Umite to navrhnout s FET(em/y)?

--
Karel 'Clock' Kulhavy