Zdroje v PC.

Marek Pavlu marekpavlu
Středa Březen 17 14:29:11 CET 2004

Kdyz uz je rec o monitoru, tak muj dela zvlastni kousky.
Obcas se jakoby vertikalne mirne natahuje obraz. Hlavne pokud se jedna o
horni kraje,
smerem k nim od stredu je to nejpatrnejsi. Stred je temer stabilni.
Zajimavy je, ze to dela jen nekdy. Jsou dny, kdy nic a pak treba kazdou
hodinu aspon jednou.
Ze by se jednalo o zdroj?
Uz jsem premyslel o koncovych zesiloacich obrazu, ale nechce se mi hrabat v
jedinnym monitoru, ktery mam
a navic bez schematu.

Marek Pavlu(s krouzkem, ale ne v nose!)

-----Original Message-----
From: owner-hw-news@list.gin.cz [mailto:owner-hw-news@list.gin.cz]On Behalf
Of Karel Kulhavy
Sent: Wednesday, March 20, 2002 8:27 PM
To: hw-news@list.gin.cz
Subject: Re: Zdroje v PC.

On Wed, Mar 20, 2002 at 01:06:02PM +0100, Petr Vasek wrote:

> Ochranu zatim ne, ale pokousel jsem se opravit ATX zdroj.

Ja jsem se v soucinnostmi s okolnimi lidmi pokousel opravit zdroj
u monitoru, ktery byl znicen tim, ze se pokazil vstupni vypinac
220V a jiskril - a monitor jsme pouzivali dal a kazdou chvili to jiskrilo.
Nakonec to ten zdroj odjiskrilo.

> Zdanlive banalni zavada, odesly tranzistor v slave power
> supply, vse kolem (vcetne trafa bylo OK).

My jsme take prisli na vadny vykonovy tranzistor a ten jsme vymenili.

> Po vymene T byl prvni velky blesk a to diky tomu,
> ze ten Taiwanskej konstrukter asi nepocital s tim,
> ze zdroj ma napajeni az 400V a cesticky byly
> vybusne blizko. (Mozna to byla primarni zavada).
>
> Po nahrazeni cesticek vzdusnou montazi se tento zdroj
> rozbehl, ale pro napajeni TL494 delal az 60V (zrejme
> to kmita jeste na nejakych harmonickych).
>
> Pri takhle velkem napajeni se vypnuty! zdroj sam
> od sebe zacal rozbihat, ale do nestabilniho stavu,

Nam zdroj funguje (na monitoru pisu tento mail, oprava byla cca pred 3/4
rokem), ale take bezi nestabilne - horizontalni rozklad zakmitava,
v obraze jsou nahoru a dolu se kyvajici pruhy asi 8 pixlu, kde je 1
radka stridave doleva a pak doprava posunuta, pismo se tam rozpadne.
Kdyz se zmeni jas obrazu, pruhy se posunou, casto mimo obraz, takze nerusi.

> na vystupu 12V bylo lze namerit az 30V a cela tato
> zalezitost byla ukoncena serii explozi elektrolytu
> na sekundarni strane zdroje. Tim moje pokusy
> zatim skoncily.
>
> Mozna je popisovany mechanizmus jedna z moznych pricin
> prepeti na vystupu zdroju a resil bych to mj. ochranou
> napajeni TL494 proti prepeti. Konkretne nozicku 12
> aby nedostavala vic nez ma povoleno.
>
> U AT zdroju, ktery se lisi prave v napajeni TL494
> si nevzpominam, ze by odchazely s tim, ze vezmou
> nejake dalsi zelezo s sebou. Zapojeni hlavniho zdroje
> je az na to napajeni TL494 a zapojeni startovacich
> [...]

Nejsou ty spinane zdroje vubec takove mirne broken-by-design? Nebylo
by pro 100% spolehlivost lepsi udelat nejaky zdroj s transformatorem
a vhodne dimenzovanym stabilizatorem? Co se tyce ucinnosti, PC spinane
zdroje take topi neprimerene mnoho.

--
Karel 'Clock' Kulhavy
---