Zarivkove svitidlo

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 14:37:33 CET 2004

Tady bych si dovolil nesouhlasit:

1. Zarivka neni klasicky odpor
2. Jedna se o stridavy proud a v serii je tlumivka

ad 1: Zarivka se pri stabilnim vyboji chova jako
stabilizator napeti se zapornym odporem v serii,
jenz je ale dost maly a tak se v tomto pripade
projevi jen zanedbatelne.
ad 2: Protoze ubytek napeti na tlumivce (tedy
temer ciste indukcni zalezitosti) je kolmy
k ubytku na zarivce (tedy cinnem spotrebici),
proud nebude dvojnasobny, ale jen neco mezi
puvodnim a dvojnasobkem (plati zde Pythagorova
veta).

Mimochodem na tema zaporny odpor doporucuji
nasledujici pokus: Vemte doutnavku (nejlepe vetsi
provedeni) a pripojte bez odporu primo do site
(nejlepe co nejvetsi jistic a pokud mozno i pomaly).
Nasleduje pomerne efektni destrukce doutnavky,
protoze pri neomezenem proudu zacne klesat ubytek
napeti, coz vede k dalsimu narustu proudu, ... dokud
to neomezi vnitrni odpor site, vypnuti, nebo destrukce..

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz
  Od: pukyn pumas

  Je to stejne jako se dvema(stejnymi) odpory v serii.Zkratujete-li jeden, pak tim druhym potece dvojnasobny proud,
  coz ma za nasledek dvojnasobny vykon=>destrukce.
  Nebo jinak.V normalu je na jedne trubici napeti 115V.Pripojite-li 230V zcela urcite neco odejde.
    From: Ji?? ?kop?k

    Dobry den, prominte mozna naivni dotaz, ale nemam se kde jinde zeptat. Mam doma zarivkove svitidlo 2x18W. Protoze nepotrebuju vzdycky tolik svetla, chtel jsem si ho upravit, abych mohl jednu trubici vypnout. Kdyz jsem to otevrel a prozkoumal, udivilo me, ze obe trubice jsou v serii. To jsem necekal, ale mozna je to jenom moje neznalost a opravdu se zarivky takhle zapojuji. Takze jsem tam teda pridal spinac, kterym jednu z tech trubic premostim. Sice to funguje, ale za prve si nejsem jist, jestli je to koser a za druhe, kdyz takhle jednu vypnu, silne vzroste hluk (vibruje plechovy kryt v poli tlumivky?). Hluk je tak silny, ze je tahle uprava v praxi nepouzitelna. Proc se to takhle chova?
    Jiri Skopik