inteligentni elektrorozvod? (delsi)

Stanislav Holecek hw-news
Středa Březen 17 14:37:12 CET 2004

www.moeller-cz.com
system NICOBUS

                       Stanislav Holecek

HOLECEK MSE s.r.o., Heritesova 71, 389 01 Vodnany
testovaci, merici, regulacni a kancelarska technika
e-mail: info@holecek.cz         http://www.holecek.cz

----- Original Message -----
From: <vaclav.vobornik@aliatel.cz>
To: <hw-news@list.gin.cz>
Cc: <vobornik@avn.cz>
Sent: Friday, July 12, 2002 9:45 AM
Subject: inteligentni elektrorozvod? (delsi)

> Zdravim vsechny v konferenci!
>
> Chystam se prestavovat patro rodinneho domku vcetne komplet
elektroinstalace a vzal jsem si do hlavy, ze by se mi libilo mit
"inteligentni" elektrorozvody. Co si pod tim predstavuji? Vybrane spotrebice
by nebyly pripojeny rovnou, ale pres inteligentni rozhrani, ktere by
vyhodnocovalo jednak stisk prislusneho spinace (chovalo by se to jako pri
normalnim zapojeni) a jednak dle povelu z nejakeho centralniho pocitace (tam
by bylo mozno nastavit ruzne podminky pro spinani/vypinani - cas, teplota,
zavislost na jinych zarizenich apod.) Zaroven by krome spotrebicu (svetla,
vetraky, vytapeni podlahy) a spinacu byly do systemu zapojeny cidla teplot,
venkovniho svetla, vlhkosti v koupelne apod. ktere by slouzily pro
vyhodnocovani podminek pro zapnuti/vypnuti spotrebicu.

> V praxi by to bylo mozno nastavit napriklad:
> - 1x zmacknuti tlacitka od svetla - zhasni/rozsvit, drzeni dele jak 2
sec - stmivani/rozsveceni
> - kazdy vsedni den v 6:30 zapni lampicku u postele na 40% a IR ovladanim
pust radio
> - pokud je cas mezi 23:00 a 3:00 a zhasnu svetlo v obyvaku a cidlo teploty
v koupelne ukazuje mene nez 24stC, zapni podlahove topeni v koupelne - pokud
se do 1 minuty nerozsviti svetlo v koupelne, zase topeni vypni ;-))  (to me
ted v rychlosti napadlo jako slozitejsi priklad - neberte mne za slovo)
> atd....
>
> Napadly mne 2 zakladni varianty reseni:
>
> 1) Resit vse nejakym centralnim mikroprocesorem, do ktereho se bude sbihat
vedeni od vsech spotrebicu, cidel a spinacu.
> Nevyhodu vidim ve slozitosti programu mikroprocesoru, v omezenem poctu
pripojnych bodu (dle pouziteho mikroprocesoru) a v tom, ze pokud se cokoliv
stane s centralni jednotkou, ani nerozsvitim :)

> 2) U kazde dvojice spinac/spotrebic nebo cidlo/spotrebic (spinac/svetlo,
cidlo vlhkosti/vetrak) mit mikrocip, ktery bude zajistovat zakladni funkce
(rozsvit, zhasni, stmivej apod.) Tyto mikrochipy budou spojeny po sbernici
(napr. I2C s budicema pro delsi vzdalenosti) s centralnim mikroprocesorem,
ktery bude zajistovat rozhrani mezi PC a mikrochipy, ktere budou po sbernici
posilat stavy zarizeni a prijimat povely.

> Zatim vse probiram jen v hlave v teoreticke rovine, ale pokud nekdo neco
podobneho resil, vi o jiz existujicim resenim, nebo si mysli, ze muze
poskytnout cennou radu, sem s prispevkem ;-)