Li-ION, Li-POL baterie vs. zivotnost

Petr Simek psimek
Středa Březen 17 14:37:11 CET 2004

On Fri, 12 Jul 2002, Tom Mazouch wrote:

> Asi by bylo potreba si ujasnit, cemu kdo rika pametovy efekt.
>
> Moje predstava je zhruba ta, ze fotak je nenazrany zarizeni (nemam, ale
> dost lidi mi to rikalo), takze zareaguje na pokles napeti zdroje
> zpusobeny zmeknutim (stoupne Ri akumulatoru) a ne nejakou ztratou
> kapacity (pametovy efekt). To, ze clanky vlivem neuplnych cyklu meknou,
> bych bral, ale neztraceji tim kapacitu.
> Takoveto "vybite" akumulatory pak lze dovybit, ale klesajicim proudem.

Zda se mi ze vychazite take spis z toho co jste nekde precetl nez z
vlastnich zkusenosti. Ja pridam nejake vlastni zkusenosti s NiCd .

Po delsi dobe skladovani a maleho vybijeni a nabijeni clanek nabijim
naplno a pak pripojim na odpor a merim napeti. Clanek dava proud, napeti
drzi, takze zadne 'zmekcovani' je hezky tvrdy, ale vydrzi tak tretinu doby
nez by mel, pak zacne rychle klesat k nule.

Po dalsim nabiti naplno ten samy pokus s vybitim a clanek najednou vydrzi
zhruba 2/3 doby nominalni kapacity. Dalsi nabijeni a treti vybijeni
k nule a ejhle - clanek je na nominalni kapacite. Dalsi cykly nabit/vybit
uz jeho vlastnosti neovlivni.

Takze jak by jste to nazval-vysvetlil ? Mne prijde docela trefny nazev
pametovy efekt.