Nabijec Pb aku s MC34063A.

Petr Simek psimek
Středa Březen 17 14:37:03 CET 2004

On Wed, 17 Jul 2002 jiri@bezstarosti.cz wrote:

> Rad bych nabijel bezudrzbovy oloveny aku 6V/10Ah
> pomoci MC34063A. Moje vize vyplyvala z toho,
> ze linearni zpusob jak shodit napeti 12V nebo 24V
> (ktere jsou k dispozici) na nabijecich 6.9V a omezit
> max. proud bude dost topit, a tak bych rad pulsni
> zdroj, zvlaste kdyz ten aku ma povoleno nabijet az 3A,
> cehoz bych rad alespon z casti vyuzil (tedy alespon
> Amperem by bylo fajn). Zaroven by za aku mela byt dalsi

Ten obvod ma max proud (bez externiho tranzistoru) asi 1.5 A, takze spis
1.2A (s ohledme na rust teploty) a to je max proud, takze stredni proud
co potece ze zdroje bude mensi.

> elektronika, kterou bude ten aku zivit i po vypadku
> primarniho napajeni 12V nebo 24V.
>
> No a co ted nevim, je to, jak presne pracuje omezeni
> proudu u MC34063A, tedy jestli staci udelat step-down
> a vhodnym odporem mezi piny Vcc a Ipk Sense omezit max.
> proud na pozadovanou hodnotu a vystup zdroje pres diodu
> do aku ? Staci to tak ?

Ipk neni omezeni proudu ktery ten zdroj dava. Je to neco jako proudova
pojistka pro ten spinaci tranzistor v obvodu aby se neznicil. S vystupnim
proudem zdroje toho nema moc spolecneho, ten zavisi jeste na velikosti
tlumivky a delce periody, ale da se rict ze pri dost velke tlumivce (nebo
kratke periode) se muze Ivyst priblizit Ipk .

> Je to vubec rozumny napad ? Za ten pulsni zdroj by prisla
> jak uz jsem napsal dioda do toho Pb aku a dale by bylo
> napajeni zalohovane elektroniky, ale co se stane, kdyz bude
> aku hodne vybite a bude chtit vice proudu nez ten pulsni
> zdroj doda ? Bude ten zdroj mravne davat nizsi napeti podle
> omezeni proudu, nebo se stane neco "nemravneho" ?

Myslim ze v tomhle problem nebude, pokud nepotrebujete presny vystupni
proud ale staci Vam 'zhruba okolo' nejake hodnoty, tak pomoci Ipk to
omezeni udelate. Pokud to hodlate postavit podle DS - tedy klasicky pulsni
step-down (tranzistor v obvodu, rekuperacni dioda, tlumivka, kond) a za to
teprve dat diodu a zatez (aku), tak myslim ze nebude problem.

> Elektroniku za aku minim pri poklesu pod 5.5V na aku odpojovat,
> takze bych pri vybiti ten aku ani neznicil. Ta dalsi elektronika
> ma napajeni jen 3V, ale ma vysoke naroky na napajeci napeti,
> tedy tam uz zase asi pouziju linearni stabilizator.
>
> Vim ze v tom trochu plavu a neco si precist by taky neskodilo,
> ale ted bych radeji privital nejakou rychlou radu, at uz
> to muze pracovat a doucim se to potom :))). Tedy mohu takto
> jednoduse ten MC34063A jako step-down davajici 6.9V + napeti
> pro diodu mezi nej a aku pripojit k Pb aku aniz by nastaly
> nejake problemy ?

Myslim ze to bude bez problemu, jen mozna ten odhadovany vyst. proud 1A je
prilis optimisticky bez externiho tranzistoru. Ono to bude mit saturaci
mozna 1V, pri 1A je to 1W a to je na DIP8 preci jen trochu moc....