Leskla a cerna plechovka na slunci - snad odpoved

Cihak@dkv.lbc.cdrail.cz Cihak
Středa Březen 17 14:33:28 CET 2004

Hmmmm... A proc jsou tedy ve vsech knizkach publikovane grafy, nebo tabulky,
ktere udavaji u cerne eloxovaneho chladice odstatne nizzi tepelny odpor nez
u stejneho bileho chladice. I v praxi mam zkusenost, ze s cernym chladicem
je teplota nizsi nez se stejnym bilym. Ted mluvim o prirozenem chlazeni.
Nucene priliz nepouzivam, tak o nem radsi mluvit nebudu.
Aby bylo jasne - zadna mereni jsem nedelal, takze se mohu mylit. Ale ze by
se mylili vsichni ti autori odbornych publikaci ?!? Nevim nevim. Podle me to
zase neni tak slozite zmerit aby se takova chyba predavala z generace na
generaci. Jsem ochoten tomuto uverit u nuceneho chlazeni ale u prirozeneho
me tedy jeste budete muset chvili presvedcovat. A pak se nastvu a udelam
jednoduche mereni...

	Martin - OK1UGA

-----Original Message-----
From: Ales Prochaska [mailto:prochaska@alsoft.cz]
Subject: Re: Leskla a cerna plechovka na slunci - snad odpoved

Nahledl jsem do monografie Elberg, Mathonnet: Odvod tepla z
elektronickych zarizeni. Podle zde uvedenych vzorcu a tabulek
je salavost bile natreneho telesa (0.95) jen nepatrne mensi nez
cerneho (0.97), ale ani pri 100 oC neni vyssi (pro srovnani: hlinik
prirodni 0.14, vysoce lesteny 0.04). Absorpce slunecniho zareni pro
cerny nater je 0.79 az 0.94, pro bily 0.19 az 0.33.

Chladice se uz nebarvi na cerno proto, ze pri nucene konvekci (vetrak)
je ochlazovani radiaci zanedbatelne. Pro prirozenou konvekci ma
ale srovnatelny vyznam.

Ales Prochaska