Re: Leptání ploných spojů

hwnewskonference hwnewskonference
Středa Březen 17 14:32:40 CET 2004

> Hmm, tak by mne zaj?malo, pane Cihelnik,
> jaka ze to reakce vlastne probiha pri tom leptani
> v roztoku HCL + peroxid. A co se pri tom uvolnuje.

No je to nekolik paralelne bezicich radikalovych procesu (radikalovych
reakci, tj. takovych, kde se mezi atomy vymenuji nevazebne valencni
elektrony)
v nejjednodussim pripade ciste medi bez medenky (hydroxid-uhlicitanu
mednateho ) a nebo oxidu je to:
2 HCl + H2O2 ---> 2 H2O + 2 Cl?  (radikal chloru)
Cu + Cl? ---> CuCl? (chlorid medny)
CuCl? + Cl? ---> CuCl2 (chlorid mednaty)  (konecny produkt)
2Cl? --katal.Cu--> Cl2  (plyn) (chlor, ktery Vam tam nelibe voni)

reakce to jsou banalni a jsou pouze nejjednodussim modelem, mechanizmus je
daleko slozitejsi a nikdo do nej stejne nevidi ...

> Lze tuto lazen nejak vylepsit, napr. pro rychlejsi nebo
> naopak pomalejsi ucinky ?

Pro rychlejsi vyssi koncentraci HCl a peroxidu a naopak ...
Pridavek kyseliny dusicne zvedne podstatne rychlost. Podobnych latek lze
nalezt jeste mnoho ...

> A jaka je nejvhodnejsi koncentrace pro rekneme
> pokojovou teplotu cca 20 stupnu ?

nevim, smes nepouzivam ... na to musi odpovedet experimentatori, kteri to
tak delaji ...ale nejvhodnejsi, zalezi take na typu laku, jak dlouho chcete
leptat a mnoha dalsch faktorech ...

Hezky vecer, Simon Cihelnik