CD audio- jak je to s kopii? je stejna jako original?

Vena Kovar vkovar
Středa Březen 17 14:26:12 CET 2004

> ..jak lze snadno overit tim, ze track stahnete 2x (nebo vickrat) a
porovnate treba diffem :-) Samoopravy to neodhali, leda ze je >neco na
hranici citelnosti, ale "carovani" tim obejit jde.

Presne, vice uz z principu CD-Audio nelze od ziskat z puvodniho CD. Jen
zvysit pocet opakovaneho cteni a porovnavat do totalniho vitezstvi.

> Trochu OT: Spise filosoficka otazka: Proc spravny "hifista" musi zelenou
fixou obtahovat CD, musi jim pilovat okraje do spicata, >musi mit drahe
propojovaci kabely a buh vi co jeste? Proc neni na CD trochu lepsi
samoopravny kod, nebo, kdyz uz neni, proc se >"kvalita" cteni dohani tezkym
hlinikovym setrvacnikem, misto aby se pouzila mechanika s vicenasobou
rychlosti cteni, delala "read >ahead" do bufferu a kdyz se ji data nebudou
zdat, tak je zkusila precist znova, treba i nekolikrat? Proc se misto
drahych "au
> diophile" kabelu nesnizi vystupni impedance zarizeni, aby kapacita kabelu
tolik nevadila?

> Tohle me napadlo ve chvili, kdy jsem v jenom nejmenovanem casopise objevil
clanek o "naprosto audofilskych napajecich >kabelech", ktere spocivaly v
tom, ze byly z analyticky ciste medi a mely pozlacene kontakty. To byl
prosim napajeci kabel! Ze pry je >pak lepsi zvuk...

> Tak jsem magor, nebo nejsem?

Nezda se mi, ze jsi magor, nastupci CDA - DVD-Audio a SuperAudioCD maji
96kHz/(IMHO)24bitu na kanal, a modulaci snad dokonce PWM, ne PCM. Stejne se
rozdil tezko pozna v mestskem byte, kde do poslechu pronika hluk z okoli...
Kdyz uz bychom se tedy meli bavit o ruseni stejne urovne, vliv natreni CD
prehravace Tlumexem bude mozna stejny ci mensi. Vliv napajecich a
reproduktorovych kabelu je technicky prokazatelny, jde o prurezy a proudy.
Obecne se snad da doporucit pokud mozno hodne tluste, kvuli podani nizkych
tonu. Mozna by se dalo omluvit i pozlaceni povrchu, kvuli skinefektu ve
vyskach, ale ja to doma mam jen z medi :-)

Podobne "vazny" test mne zaujal nedavno, kdy jeden z onech casopisu testoval
ruzna CDR media ruznych vyrobcu, ovsem nee porovnanim poctu chyb cteni, ci
neceho podobneho, ale poslechem. Klasickym slepym poslechovym testem, ve
kterem jim napriklad vyslo Eximpo Multidisc 80 Supergreen ve skupine
nejlepsich, a ta sama placka 74 min o stupen nize. Pro informaci
nezucastnenych jen podotknu, ze Eximpo je ceska firma, ma sice dobre
spotrebni placky, ale Supergreen je zakladni barvivo (phtalocyanin) a lepsi
ma byt Transparent (nevim, co je to chemicky).  Nejsem moc presvedceny, ze
ten casopis vi presne, co tiskne.
Napada mne prirovnani k nemeckemu (ci rakouskemu) filtru na elektrinu
vyrobenou v atomove elektrarne (asi atomovka barvi ty elekrony na zluto,
zatimco ostatni na modro).

Jeste poznamka: CDA ,DVD-A i SACD jsou IMHO primitivni formaty, ktere takove
veci jako "read ahead" atd moc neumi a nepodporuji. Byly navrzeny tak, aby
prehravace nemusely byt moc drahe a chytre, a presto to dokazaly prehrat.

Omlouvam se za vykecavani, ale nemohl jsem odolat.

Vena Kovar