Slunecni kolektory - vyplati se natacet ?

Petr Simek psimek
Středa Březen 17 14:27:26 CET 2004

Zdravim,

je tady spousta zdatnych fyziku a tak bych se chtel zeptat na neco z optiky.

Kdyz paprsek dopada ze vzduchu na sklo, cast projde a cast se odrazi.
Lze nejak urcit kolik procent energie prochazi a kolik se odrazi v
zavislosti na uhlu dopadu ?

Jde mi o to zda ma nejaky vyznam natacet panely slunecnich kolektoru za
sluncem, zda zlepsenim uhlu dopadu -> 90st dojde  take k patricnemu
narustu energie ktera projde.

Nejde mi o nataceni celeho kolektoru ale jen jeho lamel, tedy celkova
dopadajici energie na plochu kolektoru zustava stejna, jde mi jen o to
jak velky vyznam co se tyce pruchodu energie sklem ma uhel pod kterym
ta slunecni energie dopada. Je jasne ze kdyz slunce sviti na plochu
se sklonem 45st je celkova dopadaji energie na tu plochu 0.707 oproti
tomu kdyz sviti z 90st. Jde o procento energie v zavislosti na uhlu
dopadu ktere projde z mnozstvi ktere dopadne.

Idealni by byl nejaky vztah aby se to dalo spocitat nebo tabulka typu:
               uhel dopadu : prochazi procent

Nemate povedomost ?