Leptani DPS vysvetleni a trochu Off topic.

hwnewskonference hwnewskonference
Středa Březen 17 14:32:38 CET 2004

S dovolenim Off Topic a vysvetleni:
pravidlo "kyselina do vody" vzniklo ve spojeni s koncentrovanou kyselinou
sirovou. Ta ma hustotu 1,84kg/dm3 a velmi vysoke rozpousteci teplo. Co to
znamena ? Prilivate-li kyselinu do vody, vlastni hustotou jde ke dnu, cimz
se rozmichava a velka merna tepelna kapacita vody zabranuje prehrati, je-li
s roztokem dostatecne michano. Kdo to zkusil, vi, ze je treba velmi dobre
michat a pro pomer 1:1 vznikne kapalina o teplote podstatne vyssi nez 100?C
vlastni exotermii rozpousteni. Pokud by jste pridavali vodu do konc.
kyseliny sirove, potom se diky hustote voda a zredena kyselina drzi na
povrchu, kde se prehriva a muze velmi snadno rozpoustecim teplem
vyprsknout - a take tak preochotne cini. Chcete-li redit oleum ("treba
120%ni" kyselinu), musite ho lit do kyseliny sirove, protoze tam je
rozpousteci teplo ve vode jiz tak velke, ze uz dopad kapky vyvola jeji
prehrati a vyprsknuti.
Koncentrovana kyselina chlorovodikova ma hustotu 1,15kg/dm3 a rozpousteci
teplo o vice nez rad nizsi nez H2SO4. Pokud neprovadite redeni na stolitrovy
roztok, je JEDNO zda pridavate kyselinu do vody a nebo opacne. Prvni
varianta je spise vyhodnejsi z hlediska tekani chlorovodiku a tedy zapachu,
navic obvykle se priliva ze zasobni lahve ...
Trosku jinak je tomu u koncentrovaneho peroxidu a konc. HCl. Tam je moznost
vypeneni peroxidu rozkladem a vrele nedoporucuji provadet smichani
jednorazovym vlitim koncentrovane HCl do koncentrovaneho peroxidu. Kdyz uz,
tak po malych castech a michat. Rozhodne bezpecnejsi je ovsem obracena
varianta, nehlede na fakt, ze pri leptani je potreba mit vyssi koncentraci
HCl nez H2O2 a je malicko zazitejsi pridavat mensi kvatum k vetsimu - ale
pouze zazitejsi, nic vic, nic min ...
Hezky vecer, Simon Cihelnik
... a ucitelky, ktere uci tyhle nesmysly, ze kyselina se vzdy prileva do
vody a ne naopak, obvykle vyse uvedene veci neznaji a nechapou - o urovni
naseho skolstvi si asi nedela iluze nikdo - sedim ted na PedFUK, tak bohuzel
vidim, kdo od nas odchazi :))))))